Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
K'jaan Somalia janji akan siasat
Diterbitkan:  Sep 3, 2011 1:25 PM
Dikemaskini: 5:31 AM

Punca kejadian tembakan peluru sesat yang menyebabkan kematian jurukamera BernamaTV, Noramfaizul Mohd Nor di Mogadishu pada Jumaat, akan disiasat Kementerian Keselamatan Dalam Negeri Somalia.

Menteri berkenaan Abdisamad Maallin Mohamud berjanji dalang di sebalik kejadian itu dicari dan dihadapkan ke mahkamah.

Noramfaizul Mohd Nor story Beliau meminta maaf terhadap tragedi itu dan mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham dan seluruh warga Malaysia berikutan kematian Noramfaizul ( kanan ).

"Ini (tembakan) bukannya daripada kerajaan...bukan daripada Al-Shabaab (pihak berkuasa). Ia dari tembakan pasukan lain dan kita akan menyiasat kenapa ini berlaku dan kenapa (rakyat Malaysia) diserang," kata Abdisamad.

Noramfaizul, 39, yang telah bertugas dengan BernamaTV kira-kira sembilan tahun, maut akibat terkena tembakan peluru sesat semasa membuat liputan Misi Kemanusiaan Kelab Putera 1Malaysia di Mogadishu, Somalia.

Kejadian berlaku pada 5.40 petang waktu tempatan (Malaysia lima jam lebih awal dari Somalia) semasa kenderaan pacuan empat roda yang dinaiki anggota misi seramai enam orang dalam perjalanan pulang ke tempat penginapan dengan diiringi tentera kerajaan Somalia.

Sementara itu, ketua misi bantuan Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim berkata kemalangan yang meragut nyawa Noramfaizul itu sukar diterima rakyat Malaysia.

somalia refugee woman with child 1 Abdul Azeez berkata beliau menuntut siasatan menyeluruh serta penjelasan daripada kerajaan Somalia berhubung kejadian itu.

"Kenapa pasukan tentera melakukan ini kepada kita. Ini kita tidak boleh terima. Mesti ada siasatan menyeluruh. Rakyat Somalia mesti mohon maaf kepada rakyat Malaysia," Abdul Azeez berkata kepada Abdisamad.

Abdul Azeez juga berkata jenazah Noramfaizul sudah diuruskan serta persiapan dibuat untuk membawa balik jenazahnya ke Malaysia dengan pesawat C-130 Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

"Suasana pilu di sini. Semua yang lain selamat. Semalam adalah perjalanan terakhir tetapi terkena peluru sesat...tidak tahu dari mana," kata Abdul Azeez.

noramfaizul mohd nor Menurutnya, anggota perubatan kelab itu cuba sedaya menyelamatkan Noramfaizul tetapi gagal.

Misi berkenaan yang berlepas pada 28 Ogos dari Kuala Lumpur bertujuan membantu mangsa bencana kemarau dan kebuluran di Somalia, dijadual pulang esok yang sepatutnya pada Isnin ini.

- Bernama

ADS