Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Ibrahim: Anwar memang selalu salahkan orang
Diterbitkan:  Jan 29, 2012 4:04 PM
Dikemaskini: 9:28 AM

Kumpulan pendesak Melayu PERKASA hari ini menyelar Datuk Seri Anwar Ibrahim yang didakwa menyalahkan orang lain memutarbelitkan kenyataannya dalam isu berkaitan negara Israel yang dilaporkan media antarabangsa.

"Kami akan clarify (perkara ini) dalam sesi parlimen akan datang. Saya akan bangkitkan perkara ini jika dia berkata begitu.

"Dia menyalahkan orang lain kerana twist kenyataan dia. Tetapi kenyataan dia, semuanya dirakam. Saya tidak terkejut," kata Ibrahim dalam sidang media selepas Majlis Sambutan Tahun Baru Cina anjuran PERKASA di Kuala Lumpur hari ini.

Ibrahim menjawab soalan pemberita berhubung kenyataan Anwar yang dilapor berkata, pandangannya berhubung isu Israel dan Palestin diputar belit bagi menggambarkan beliau mengkhianati aspirasi rakyat Palestin.

Katanya, dalam wawancaranya dengan media antarabangsa Khamis lalu, beliau menegaskan kemahuan dan hak rakyat Palestin mesti dibela dan jika syarat itu dipenuhi maka wajar hak rakyat Israel juga dihormati.

Anwar berkata, pandangannya sejajar dengan prinsip PKR yang menjunjung keadilan sejagat dan tegas membela hak yang dizalimi, serta selari dengan resolusi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan Inisiatif Keamanan Arab berteraskan "Penyelesaian Dua Negara".

Malahan, katanya, dasar luar negara juga menekankan prinsip penyelesaian itu, sebagaimana diungkapkan menteri luar ketika perbahasan perhimpunan agung PBB ke-66 pada 27 September tahun lalu di New York.

Mengulas lanjut, Ibrahim yang juga presiden PERKASA terperanjat dengan kenyataan Anwar sepertimana yang dilaporkan.

Dakwanya, kenyataan Anwar itu adalah sama seperti polisi Amerika Syarikat sedangkan Malaysia tidak menerima Israel dan tindakan mereka.

Ibrahim mendakwa Anwar mengeluarkan kenyataan demikian bagi "memuaskan hati" Amerika Syarikat, kerana secara politiknya, beliau didakwa memerlukan sokongan negara kuasa besar itu.

"Marilah kita memikirkan mengenai nasib negara Palestin terlebih dahulu, sebelum memikirkan perkara yang lain," katanya.

Mengulas lanjut, Ibrahim menggesa rakyat Malaysia terutama parti politik supaya "melupakan" Anwar memandangkan pelbagai isu dikaitkan dengan ketua pembangkang itu, sehingga membuatkan rakyat "letih" mendengarnya.

"Sekarang ada masa untuk melupakan Anwar. Sekarang adalah masa untuk memikirkan tentang masa depan. Pemimpin datang dan pergi, tetapi Malaysia lebih penting.

"Bagi saya, secara politiknya, Anwar sudah mati. Anwar sudah tidak relevan. Bagi saya, Anwar adalah kawan atas banyak sebab.

"Jadi, kita mesti bergerak ke hadapan dan rakyat Malaysia harus sedar, (adakah) tanpa Anwar, Malaysia akan habis? Tidak!

"Pemimpin datang dan pergi dan Anwar membuktikan dirinya dia tidak 'fit' untuk menjadi perdana menteri dengan pelbagai sebab," katanya.

ADS