Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub berkata beliau masih lagi menimbang untuk bertanding di salah satu daripada empat kerusi parlimen di Johor termasuk Batu Pahat - kawasan yang dimenangi Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi.

Ahli parlimen Kubang Kerian itu bagaimanapun menegaskan tidak mempunyai masalah bertemu Puad di gelanggangnya itu kerana mendakwa mempunyai akar umbi ekoran memulakan karier politiknya di situ.

Salahuddin bagaimanapun berkata, beliau memerlukan seminggu sebelum membuat keputusan muktamadnya, termasuk turut menimbangkan kesesuaiannya di Pulai, Tanjong Piai dan Pontian.

"Tunggulah, saya tak ada masalah bertanding di Batu Pahat. Saya mempunyai akar umbi di situ. Saya (pernah) tinggal di sana selama 15 tahun dan memulakan karier politik saya di Batu Pahat.

"Jadi kalau saya rasa dalam masa seminggu ini, (kalau) saya benar sesuai untuk bertanding di Batu Pahat, maka saya akan bertanding di Batu Pahat. (Jadi) tunggu kehadiran saya," katanya dalam temuramah dengan Malaysiakini pada Isnin.

Puad sebelum ini mencabar Salahuddin bertanding di Parlimennya dalam pilihan raya umum akan datang selepas membuat keputusan berentap di Johor pada kali ini.

Puad juga dilapor mengalu-alukan Salahuddin kembali ke Johor walaupun yakin pemimpin parti Islam itu "tidak akan berjaya" kali ini.

'Sentimental' Tanjong Piai, Pontian & Pulai

Sementara itu, sambil menyifatkan Johor mempunyai "nostalgia dan cukup sentimental" bagi dirinya, Salahuddin berjanji membuat pengumuman rasmi kerusi yang bakal ditandinginya dalam tempoh "seminggu dua" lagi.

Selain Batu Pahat, kata Salahuddin, beliau menimbangkan Tanjong Piai dan Pontian yang merupakan kampung halamannya.

Manakala Pulai pula istimewa bagi Salahuddin kerana beliau pernah belajar dan menyumbang banyak komitmen parti di kawasan itu.

"Keempat kawasan tadi, saya tak ada apa-apa masalah dari segi jentera parti dan dokongan kawan-kawan. Cuma kita nak cari tempat yang terbaik yang saya rasa sebagai lonjakan kemenangan, yang saya rasa kita boleh cipta," katanya.

Ditanya sama ada beliau akan bertanding kerusi yang pernah ditandingi PAS atau Pakatan, Salahuddin berkata "lebih mudah untuk kerusi-kerusi yang PAS bertanding".

"Kalau ada pun kerusi yang melibatkan rakan yang lain dalam Pakatan, itu juga tidak ada masalah untuk saya buat perbincangan. Kita boleh tukar dengan satu kerusi yang lain," katanya yang pernah menjadi ketua Pemuda PAS Johor selama 10 tahun sehingga 1999.

ADS