Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Kenapa komponen BN masih setia pada Umno?'
Diterbitkan:  Nov 30, 2014 1:14 PM
Dikemaskini: 6:30 AM

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng menyelar parti komponen BN kerana masih setia dengan Umno, yang menurutnya hanya menunjukkan “penghinaan” ke atas kaum minoriti dalam perhimpunan agung parti itu.

Lim yang juga setiausaha agung DAP turut membangkitkan mengenai kenyataan ketua bahagian Umno Permatang Pauh, Mohd Zaidi Mohd Said yang mendakwa kejayaan masyarakat Cina di negeri itu berpunca daripada kegiatan haram.

"Jelas bahawa Umno tidak mahu lagi mendapatkan undi masyarakat Cina dan kini mahu melayan mereka dengan cemuhan, penipuan dan penghinaan.

"MCA, Gerakan dan MIC menunjukkan bahawa mereka tiada kehormatan dan harga diri kerana masih mahu menyokong parti yang rasis dan melampau yang membuli dan mengancam rakyat kebanyakan.

"Semua orang di Pulau Pinang boleh berjaya, sama ada Cina, Melayu atau India, jika mereka jujur dan bekerja keras.

"(Perbuatan) tuduh orang Cina yang berjaya sebagai individu yang terlibat dengan kegiatan haram adalah penghinaan dan cemuhan kepada mereka yang bersih, jujur dan rajin,” kata Lim dalam kenyataannya.

Tambahnya, Zaidi perlu tahu bahawa masalah jenayah berada bawah bidang kuasa polis dan bukannya kerajaan negeri.

Beliau juga menyeru agar laporan polis dibnuat ke atas pemimpin Umno itu kerana membuat “fitnah jenayah dan penipuan bersifat menghasut dengan niat jahat untuk membangkitkan kebencian kaum”.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS