Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Sumber dalaman berpendapat tiada alasan kukuh untuk memecat Tan Sri Muhyiddin Yassin daripada jawatannya sebagai Timbalan Presiden Umno apabila majlis tertinggi parti itu bermesyuarat 9 September ini.

Difahamkan Muhyiddin yang pulang dari Australia beberapa hari lalu mengadakan mesyuarat dengan penyokongnya bagi membincangkan kemungkinan pada mesyuarat Majlis Tertinggi Umno Rabu ini.

Ia adalah mesyuarat pertama badan tertinggi Umno itu sejak presiden mereka melakukan rombakan kabinet menyaksikan Muhyiddin dan Datuk Seri Mohd Shafie Apdal disingkirkan kerana lantang menyoal cara perdana menteri menguruskan skandal 1MDB.

Sumber yang rapat dengan Muhyiddin berkata, mereka melihat pelbagai kemungkinan dan enggan mengambil mudah perkembangan yang berlaku, termasuk kemungkinan bekas timbalan perdana menteri itu dipecat kerana ucapannya yang boleh dianggap bertentangan dengan presiden.

"Tiada dimaklumkan sebarang agenda mengenai itu (memecat Muhyiddin). Bagaimanapun, kami tidak mahu memandang ringan sebarang kemungkinan," katanya.

Sudah ada krisis keyakinan

Muhyiddin dan Mohd Shafie - Naib Presiden Umno - dipecat daripada jawatan kabinet pada 29 Julai lalu.

Awal minggu ini tersebar khabar di media sosial kononnya Muhyiddin dan Mohd Shafie akan disingkirkan daripada Umno.

Turut tersenarai dalam 'khabar' itu ialah Menteri Besar Kedah Datuk Seri Mukhriz Mahathir, Ahli Parlimen Kulim Bandar Baru Aziz Sheikh Fadzir, bekas Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said dan bekas Exco Perak, Datuk Hamidah Osman.

Timbalan Pengerusi Tetap Umno Tan Sri Mohamed Aziz yang juga Speaker Dewan Undangan Negeri Johor turut menyatakan kebimbangannya terhadap mesyuarat MT Umno Rabu ini.

Bagaimanapun, seorang ahli akademik di sebuah universiti awam berpedapat, tiada tindakan akan dikenakan terhadap Muhyiddin dan Mohd Shafie kerana ketika ini sudah ada banyak rasa kurang senang di kalangan ahli Umno.

"Parti itu sendiri menghadapi krisis keyakinan dan tidak selesa dengan presidennya. Memecat dua pemimpin tinggi Umno akan menambah kebencian lagi, terutama selepas BERSIH 4," katanya yang enggan didedahkan identitinya.

Bercakap kepada Malaysiakini , ahli akademik itu berkata penyingkiran Muhyiddin tidak diterima baik oleh Umno Johor.

"Tambahan pula Tun Dr Mahathir Mohamad masih popular dalam Umno dan beliau sendiri menyeru Najib berundur," katanya.

Lihat Komen
ADS