Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Musa Hitam adalah kegagalan pertama saya, kata Mahathir
Diterbitkan:  Feb 25, 2016 11:00 AM
Dikemaskini: 3:28 AM

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui bekas orang kanannya Tun Musa Hitam sebagai "kegagalan pertama" dirinya.

"Kegagalan pertama saya adalah Musa Hitam sendiri. Dia tidak sabar menunggu saya untuk bersara.

"Oleh itu, dia letak jawatan selepas lima tahun bersama sebagai timbalan saya di dalam kerajaan yang budak-budaknya namakan sebagai kerajaan MM," kata Dr Mahathir dalam blog post hari ini.

Beliau mengulas kenyataaan Musa yang mendakwa Mahathir adalah arkitek bagi mencipta dan juga menyebabkan kematian Wawasan 2020.

Ini kerana, kata Musa, Mahathir lupa bahawa beliau perlu melatih pemimpin di semua peringkat terutamanya pemimpin politik.

Mengulas lanjut mengenai Wawasan 2020, beksa perdana menteri itu berkata beliau tidak melatih sesiapa supaya mereka boleh menjayakan Wawasan 2020.

"Saya percaya dalam kepimpinan melalui teladan. Saya adalah teladan yang buruk kerana mereka yang menggantikan saya semuanya gagal menjayakan Wawasan 2020.

"Sudah tentunya, saya yang bersalah,” katanya.

Di sebalik apa yang dilakukan oleh Musa terhadapnya semasa pentadbiran sebagai perdana menteri, Mahathir berkata beliau masih melantik bekas timbalannya sebagai duta khas ke PBB yang berpangkat menteri.

"Dia (Musa) percaya Majlis Tertinggi Umno akan menyingkirkan saya dan melantiknya sebagai presiden.

"Majlis Tertinggi memutuskan untuk memujuknya kembali sebagai timbalan perdana menteri dan timbalan presiden. Beliau kembali sebagai timbalan presiden," katanya.

Menurut Mahathir, Musa kemudian memujuk Tengku Razaleigh Hamzah supaya bertanding sebagai presiden kerana beliau bersedia untuk menjadi timbalan presiden dan timbalan perdana menteri di bawah Tengku Razaleigh dan bukan dirinya.

"Ini dilakukakannya walaupun saya mengabaikan niat jahat itu dan kemudian melantiknya sebagai duta khas ke PBB dengan bertaraf menteri," katanya.

Beliau juga berkata bekas angotta jemaah menteri seperti Tan Sri Syed Hamid Albar, Tan Sri Rais Yatim, Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir dan bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi semua mereka menyebelahi bersama Tengku Razaleigh semasa krisis dalaman Umno pada 1987.

Walaupun begitu, apabila memenangi pemilihan Umno, Mahathir berkata beliau tetap melantik mereka yang tidak setia kepadanya sebagai menteri dalam jemaah kabinetnya.

"Seorang daripada mereka adalah Abdullah, yang akhirnya saya namakan sebagai pengganti menjadi perdana menteri.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS