Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
mk-logo
Berita
Guan Eng berhak buat penjelasan, kata peguam
Diterbitkan:  Jul 23, 2016 7:20 PM
Dikemaskini: 11:27 AM

Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali diminta tidak "mengugut" Lim Guan Eng kerana bercakap kepada umum mengenai kes mahkamahnya.

Peguam Gobind Singh Deo berkata sebagai ketua menteri Pulau Pinang Lim berhak menjelaskan pendiriannya kepada orang ramai.

Gobind yang juga peguam bela Lim berkata ADUN Air Puteh itu adalah ketua menteri dan wujud keperluan untuknya memberi penjelasan kepada masyarakat mengapa dia minta dibicarakan atas tuduhan rasuah, serta alasan mengaku tidak bersalah.

"Saya menyeru peguam negara berhenti mengugut anak guam saya, jika tidak saya tidak akan teragak-agak memulakan prosiding ke atasnya di mahkamah tinggi Pulau Pinang," katanya dalam kenyataan hari ini.

Pagi tadi Apandi Ali membuat kenyataan mengingatkan Lim supaya derhenti daripada mengulas pertuduhan rasuah yang sedang dihadapi.

Kata Apandi, ia adalah peringatan terakhir berikutan tindakan setiausaha agung DAP itu yang berbuat demikian sejak hari beliau dihadapkan ke mahkamah.

"Saya perlu keluarkan peringatan terakhir ini berikutan komen terbarunya sama seperti 'menyerang' integriti saya sebagai pendakwa raya.

"Saya perlu mempertahankan diri saya terhadap tuduhan tidak berasas seumpama itu yang mempersoalkan integriti saya.

"Dalam usaha mempertahankan diri saya, saya mungkin terpaksa mendedahkan bukti yang ada pada pihak pendakwa raya terhadapnya (Lim)," katanya.

Dalam perbicaraan itu Apandi mengetuai sendiri pasukan pendakwaan ke atas Lim.

Mengenai kenyataan bahawa Apandi sudah memberi peringatan kepada Lim memalui peguam ketua menteri itu, Gobind menafikannya.

“Saya cabar beliau kemukakan bukti mengenainya. Saya tidak bercakap dengannya sejak hari anak guam saya didakwa dan dia tidak pernah menyatakan kebimbangan kepada saya secara peribadi sehinggalah kenyataan dibuatnya kepada media hari ini," kata Gobind.

Dia turut mengingatkan Apandi supaya bertindak sesuai dengan jawatannya.

"Beliau mesti ingat peranannya sekarang ialah pendakwa awam yang mengendalikan kes di mahkamah tinggi, dan saya mengetuai pasukan peguam bela ketua menteri.

"Ada peraturan terpakai untuk pegawai undang-undang. Jika anda ada masalah anda patut bangkitkannya kepada peguam di pihak satu lagi, dan jika ada pertikaian, ada cara ia boleh diatasi dengan wajar," katanya.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS