Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Pertemuan Dr M dan Agong, Khairuddin selar tulisan RPK
Diterbitkan:  Sep 18, 2016 11:03 AM
Dikemaskini: 3:10 AM

Bekas Naib Ketua Umno Batu Kawan Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan menyelar dakwaan yang dibuat penulis blog Raja Petra Kamaruddin berhubung pertemuan antara bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bersama Yang di-Pertuan Agong Jumaat lalu. 

Dalam kenyataan medianya, Khairuddin mendakwa Raja Petra sebagai seorang 'pembohong' dan 'mengada-adakan cerita'.

Malah, Khairuddin turut memberitahu, walaupun beliau mengiringi Mahathir ke Istana Anak Bukit, Kedah namun beliau tidak tahu tentang butiran pertemuan negarawan itu bersama Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah. 

Raja Petra dalam blognya telah memperincikan apa yang didakwanya sebagai peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam pertemuan antara Mahathir dan Tuanku Abdul Halim malah turut memperincikan perbualan mereka.

Penulis blog itu turut mendakwa, Tuanku turut telah meminta Mahathir sekiranya dapat memberi jaminan tentang kesahihan kesemua 1.4 juta tandatangan dalam petisyen Deklarasi Rakyat bagi menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak meletak jawatan.

"Mahathir dengan jelas tidak bersedia untuk perkara ini dan tidak memberikan respon kerana beliau agak terkejut dan senyap untuk beberapa minit.

"Anda dapat melihat bahawa Mahathir sedang mencari kata-kata dan akhirnya, selepas senyap beberapa ketika, beliau kemudian membalas bahawa petisyen itu merupakan apa yang telah diberikan padanya.

"Dalam erti kata lain, Mahathir berkata beliau tidak dapat menjamin apa-apa kerana bukan beliau yang mengumpulkan tandatangan tetapi orang lain yang lakukan dan ia telah diberikan kepadanya.

"Agong kemudian hanya memberikan senyuman sinis kerana cara Mahathir menjawab tidak meyakinkan dan sudah tentunya berdalih.

"Baginda kemudian melihat Mahathir hanya memandang ke bawah dan tidak bercakap lebih tentang Deklarasi Rakyat atau tandatangan sebanyak 1.4 juta itu," dakwa Raja Petra dalam tulisan blognya yang bertajuk "Apa yang Khairuddin tidak dedahkan mengenai pertemuan Mahathir bersama Agong".

[baca berita asal]

Lihat Komen
ADS