Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
mk-logo
Berita
BERSATU jumpa PAS dalam masa terdekat, bincang kerjasama

PAS kini bersetuju untuk mengadakan perbincangan dengan Parti Bumiputera Bersatu Malaysia (BERSATU), kata presidennya, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Menurutnya, persetujuan itu bagi membincangkan soal kerjasama untuk menghadapi pilihan raya umum (PRU) akan datang.

"Berita baik bahawa PAS telah menyatakan persetujuan untuk mengadakan perbincangan dengan kita (BERSATU), tarikh juga telah ditetapkan dan itu bagi bagi kami satu langkah ke hadapan.

"Ada beberapa pimpinan mereka yang telah diberikan amanah dan akan disusuli dengan peringkat kepimpinan tertinggi,” kata Muhyiddin pada sidang media BERSATU di Yayasan Kepimpinan Perdana, Putrajaya, hari ini.

Muhyiddin berkata, Pakatan Harapan juga menjemput BERSATU untuk menyertai mesyuarat kepimpinan pakatan pembangkang itu.

"HARAPAN pula telah menyatakan jemputan untuk kita hadir dalam mesyuarat pimpinan mereka dalam tempoh beberapa hari ke hadapan dan di situ kita dapat mengorak langkah bagaimana bentuk kerjasama yang sesuai yang boleh kita jalinkan.

"Kita juga pada masa itu nak ambil kesempatan untuk memulakan proses rundingan untuk meletakkan kerusi yang mungkin boleh dijadikan kerusi BERSATU," kata Muhyiddin.

Sementara itu, beliau juga tidak melihat masalah bekerjasama dengan PAS sebagai parti Islam memandangkan BERSATU juga tidak berbeza.

"Saya fikir itu tidak menjadi masalah lebih lagi kalau mereka katakan mereka memperjuangkan Islam, sebab itu (Islam juga) sebahagian yang penting dalam parti kita.

"Tapi kita tahu dalam perlembagaan hak agama lain memang terjamin dan dengan ada pertemuan akan datang banyak perkara akan dirungkaikan, kerjasama yang bagaimana, bentuk seperti apa dan sejauh mana kita nak bekerjasama," kata Muhyiddin.

Bekas timbalan perdana menteri itu juga berharap kerjasama dengan PAS akan dapat diputuskan sewaktu pertemuan rasmi dalam tempoh terdekat.

"Jadi, kalau itu dah dijadikan asas kerjasama, itu satu kemajuan.

"Kita harap itu dapat diputuskan bila kita adakan pertemuan rasmi dalam tempoh terdekat.

Terbaru, Mursyidul Am PAS, Hashim Jasin dilapor berkata mereka bersetuju dengan konsep satu lawan satu seperti yang diharapkan rakan pembangkang yang lain untuk menentang BN pada PRU14 nanti.

Hashim berkata, perkara itu mungkin memberi gambaran positif kepada pembangkang, namun ia terpulang kepada budi bicara rakan-rakan parti pembangkang.

Sementara itu pengerusinya Tun Dr Mahathir Mohamad sekali lagi menegaskan kerjasama parti pembangkang amat penting bagi menjatuhkan kerajaan Umno-BN.

"Kita berharap ia dapat diselesaikan dan kita dapat isytiharkan dengan parti lawan.

“Mungkin ada parti lawan yang tidak ingin sertai, tapi kia harap kalau nak kalahkan Najib kita kena bersatu," tegas Mahathir.

Lihat Komen
ADS