Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng akan disoal siasat oleh polis dari Bukit Aman berhubung kenyataan beliau yang berkaitan dengan Akta 355 yang dicadangkan oleh PAS.

Sumber DAP memberitahu Malaysiakini, Lim akan disoal siasat di pejabatnya tingkat 28 Bangunan KOMTAR pada jam 11 pagi esok.

"Beliau akan disoal siasat di bawah Akta Hasutan; kami tidak faham mengapa kerana kenyataan yang dibuatnya bersifat politik, tiada apa-apa yang menghasut," jelas sumber itu.

Secara kebetulan, Lim menjemput pihak media untuk menghadiri sidang media di Komtar.

"Mereka (pihak berkuasa) seolah-olah mahu mengenakannya dengan apa jua cara," kata sumber itu.

Lim kini berdepan dua pertuduhan rasuah yang berkaitan pembelian banglo di Jalan Pinhorn dengan perbicaraannya telah ditetapkan selama 35 hari dan melibatkan 60 saksi mulai 27 Mac ini.

Beliau juga menghadapi kes menghina mahkamah yang difailkan oleh Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali berhubung dakwaan komen Lim mengenai rasuah dan salah guna kuasa terhadapnya.

Menurut sumber itu, Lim mengeluarkan kenyataan pada 23 November tahun lepas dan salinannya ada di laman rasmi Facebook miliknya.

Dalam kenyataan tersebut, Lim menggesa parti komponen BN iaitu MCA, MIC, Gerakan dan SUPP untuk keluar daripada gabungan parti pemerintah.

Ia berikutan sokongan BN terhadap undang-undang 'seperti hudud' yang dicadangkan di bawah Akta 355.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS