Paling Popular
Terkini

Sejak kebelakangan ini, pelbagai pihak mendesak saya untuk memilih antara Tun Dr Mahathir Mohamad atau pun DYMM Tuanku Sultan Johor.

Secara jujur dan ikhlas, saya tidak percaya wujudnya keperluan untuk kita memecah-belahkan dua pemimpin Malaysia yang dihormati.

Tuanku Sultan Johor dan Dr Mahathir kedua-duanya adalah pemimpin dan negarawan yang dihormati serta disegani rakyat.

Perbezaan pendapat antara pemimpin adalah perkara biasa, akan tetapi perbezaan pendapat ini mampu diselesaikan secara baik.

Namun, saya membantah seruan yang dibuat oleh sesetengah pihak untuk menahan Dr Mahathir atas sebab kenyataan terbaru beliau mengenai Forest City.

Ini kerana kenyataan tersebut sama sekali tidak mempunyai sebarang unsur hasutan, tetapi hanyalah fakta-fakta yang dipetik dari laman berita Bloomberg bertarikh 22 November 2016, serta pandangan peribadi beliau terhadap laporan tersebut.

Justeru adalah amat tidak wajar jika Dr Mahathir ditahan kerana kenyataan beliau itu.

Ia tidak sama dengan kes-kes penyelewengan wang rakyat yang dilakukan oleh ahli politik.

Saya juga menentang sekeras-kerasnya penggunaan kata-kata kesat terhadap Sultan Johor oleh sesetengah penyokong terhadap isu ini.

Kita bangsa yang beradab, bukan bangsa yang biadab.

Tindakan seumpama ini tidak akan menyelesaikan sebarang permasalahan yang timbul, malah hanya akan memburukkan keadaan semasa

Sebaliknya, isu ini haruslah dikendalikan secara professional dan berhemah.

Saya dengan rendah diri menasihati supaya Dr Mahathir dan Tuanku membuat pertemuan empat mata, dan saya percaya Tuanku dan Dr Mahathir mampu mencari titik pertemuan dalam permasalahan ini.

Kepentingan dan kedaulatan negara serta jajahan takluk Johor di bawah pemerintahan Tuanku Sultan haruslah sentiasa menjadi keutamaan tertinggi.


SYED SADDIQ SYED ABDUL RAHMAN ialah Ketua ARMADA Parti Pribumi Bersatu Malaysia

Lihat Komen
ADS