Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
mk-logo
Seni & Hiburan

Pemilik dan Pengarah Urusan Les' Copaque Production Sdn Bhd, Burhanuddin Md Radzi, menyangkal dakwaan bahawa pihaknya mengeluarkan arahan supaya kartunis Ujang dipecat dari syarikat penerbitan majalah komik Upin & Ipin.

Katanya, perkara itu timbul selepas pemilik Syarikat Nyla Sdn Bhd, Tunku Maziah Tunku Mukhtar meminta nasihatnya berikutan edaran komik untuk kanak-kanak itu mencatatkan kadar penurunan berbanding sebelumnya.

“Sejak dua bulan lalu isi kandungan Upin & Ipin banyak menyimpang, kami dapati ia tidak mempunyai kaitan dengan kanak-kanak malahan terdapat cerita memasak pula di dalamnya.

“Sebagai pengeluar komik, dia patut bagi cadangan bagaimana hendak naikkan edaran. Tetapi apabila dia balik dan kembali semula selepas itu, dia memberitahu, penasihat kata jangan ubah apa-apa.

“Kami tidak suruh (arah pecat), tetapi kalau sudah tidak boleh menasihat, tidak perlu jadi penasihat. Itu yang dia balik dan buang Ujang dalam tempoh 24 jam,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Nyla Sdn Bhd adalah penerbit bahan-bahan bacaan bercetak yang menggunakan cerita dan watak-watak dari siri animasi Upin & Ipin dengan izin berlesen dari Les' Copaque.

Burhanudin berkata, hingga kini peranan sebenar Ujang atau nama sebenarnya Ibrahim Anon di syarikat berkenaan tidak diketahui sepenuhnya.

Malah, pelantikan Ujang sebagai penasihat juga tidak dalam pengetahuan Les’ Copaque.

"Kami (Les’ Copaque) beri lesen kepada Nyla Sdn Bhd. Tetapi kami memantau segala isi kandungan dan kebanyakannya kami bagi. Sebelum diterbitkan, mesti hantar pada kami untuk diluluskan, itu adalah prosesnya.

“Saya tidak tahu Nyla menggunakan Ujang sebagai penasihat kerana tidak terbabit dalam hal ehwal dalaman.

"Komik pula tidak memerlukan pelukis kerana hanya menggunakan tangkap layar daripada Upin & Ipin dan kemudian ditambah dialog,” katanya.

Guna budi bicara

Bagaimanapun, Burhanudin berkata dia tidak bersetuju dengan tindakan memecat Ujang serta merta.

Menurutnya, sebelum menamatkan perkhidmatan seseorang pekerja, Nyla seharusnya menggunakan budi bicara dan mengambil langkah sewajarnya terlebih dahulu.

“Tidak patut buang orang (pekerja) 24 jam, kalau hendak buang kena ada budi bicara. Kami pun tidak buang orang dalam tempoh sebegitu. Mungkin Ujang tidak perlu dibuang tetapi ditempatkan di bahagian lain misalnya,” katanya.

Kartunis Ujang sebelum ini meluahkan di akaun Facebook miliknya selepas menerima notis pemberhentian 24 jam. 

Tindakan Ujang menyebarkan perkara berkenaan di media sosial disifatkan Burhanuddin sebagai tidak wajar, memandangkan jenama mereka sudah menjadi ikon yang dikenali di dalam dan luar negara.

Pun begitu, pihak Les’ Copaque dilihat sebolehnya tidak mahu memanjangkan isu berkenaan.

“Ujang menaikkan isu berkenaan di media sosial untuk dapatkan simpati orang ramai, dan Les’ Copaque pula mendapat nama buruk, kita jadi mangsa keadaan.

“Biarlah kami menunggu keadaan reda untuk memberi kenyataan lain, tetapi buat masa ini kami tidak mahu mengambil apa-apa tindakan kerana ia hanya akan mengeruhkan keadaan,” katanya.

Sementara itu, Malaysiakini sudah cuba menghubungi Tengku Maziah untuk mendapatkan komen.

Bagaimanapun, beliau memberitahu sedang bermesyuarat dan meletakkan telefon sejurus selepas Malaysiakini memperkenalkan diri.

Bosan orang kaya Ujang nak berkawan dengan memerang

Lihat Komen
ADS