Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
PM kecam Israel jadi punca ketidakstabilan dunia

Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad hari ini sekali lagi mengecam Israel sebagai negara pengganas dan menjadi punca utama terhadap ketidakstabilan dunia.

Dalam amanatnya kepada golongan muda pada Persidangan tahunan Al-Sharq 2019 di Kuala Lumpur, di mana majoriti peserta adalah dari negara-negara timur tengah, pemimpin berusia 93 tahun itu menegaskan bahawa masanya telah tiba bagi masyarakat antarabangsa untuk bersatu dan mengakhiri penjajahan Israel terhadap Palestin.

“Apartheid, pembunuhan beramai-ramai, jenayah terhadap kemanusiaan, jenayah pencerobohan dan semua kejahatan terhadap orang lain kini terpalit pada Palestin - hasil perbuatan negara yang ganas, sombong, dan teroris yang digelar Israel.

“ Sehingga dan sekiranya masyarakat antarabangsa komited untuk mencari penyelesaian bagi menamatkan penjajahan Israel terhadap bumi Palestin, rantau itu dan dunia keseluruhannya tidak berpeluang menikmati keamanan dan kestabilan,” katanya dalam ucaptama sebelum merasmikan persidangan itu yang pertama kali diadakan di negara ini.

Ucapan berani beliau menerima tepukan gemuruh daripada lebih 1,000 orang peserta persidangan.

Menggambarkan Palestin sebagai inti daripada semua tragedi, beliau berkata dunia kini tidak stabil dan kelihatan seperti itu dalam masa terdekat ini.

Mahathir berkata, pembunuhan yang tidak masuk akal orang tidak bersalah terus berlaku dalam pencerobohan Afghanistan dan Iraq oleh gabungan tentera yang dipimpin Amerika Syarikat pada tahun 2001/2003 di mana kita telah melihat lebih banyak kegelisahan daripada kestabilan di rantau ini sebelum diteruskan dengan Arab Springs.

"Negara-negara seperti Syria, Libya dan Yaman hari ini memaparkan imej tragedi manusia sementara seluruh dunia menonton tanpa upaya untuk membantu.

"Kesengsaraan mereka bukannya berpunca daripada perselisihan dalaman tetapi campur tangan dan campur tangan dari kuasa luaran yang jelasnya melakukannya untuk kepentingan diri sendiri, menyamar di bawah kerudung demokrasi dan hak asasi manusia," katanya.

Perdana Menteri berkata tamadun kuno atau bayangan tamadun itu telah dimusnahkan oleh kuasa-kuasa zaman kini yang telah menjadikan mereka sebagai pemimpin tamadun zaman moden.

"Tidak ada yang bertamadun dalam tindakan atau tingkah laku mereka. Satu-satunya perkara yang mereka boleh pamerkan adalah teknologi yang mampu menghasilkan persenjataan yang sangat efisien dalam mncederakan dan membunuh beribu-ribu orang," katanya.

Dalam soal Malaysia, beliau berkongsi bahawa sebagai negara berbilang kaum dan agama, negara ini berasa bangga bahawa ia dapat bergerak ke hadapan dalam kepelbagaian itu, walaupun beliau mengakui Malaysia pernah menghadapi perselisihan kaum kerana perbezaan itu namun ia juga menjadi kekuatan mereka dan alasan untuk perpaduan.

"Malahan, kami percaya bahawa kami agak berjaya sebagai sebuah negara kerana kepelbagaian. Memang, menguruskan kepelbagaian itu tidak menyenangkan pada masa tertentu. Banyak kali perbezaan itu lebih kuat dan persamaannya lemah.

"Kami setidak-tidaknya mempunyai prasangka dan ketaksuban di tengah-tengah masyarakat tetapi secara keseluruhan, kami telah menerima hakikat bahawa apa-apa cubaan untuk memenangi satu kaum atau kumpulan agama dengan mengorbankan yang lain akan mengakibatkan kemusnahan terhadap apa yang telah dibina.

"Sebaliknya, kami terus berusaha untuk kepentingan bersama dan alasan yang sama. Ini tidak mudah tetapi kami terus berusaha ke arah itu dan Alhamdullillah, kami telah berjaya setakat ini," katanya.

Beliau berkata perbezaan dalam agama, bangsa, budaya dan adat memerlukan Malaysia untuk berkompromi dan saling menampung serta belajar untuk bertolak ansur dalam banyak perkara.

Seterusnya, Mahathir dalam ucapannya yang bertajuk "Dalam Mencari Order Dunia yang Lebih Baik dan Stabil" berkata, para belia, sebagai pemimpin masa depan, mempunyai peranan yang penting dalam menjadikan dunia sebagai tempat yang lebih baik dan setiap pemimpin harus rapat dengan mereka.

"Selama bertahun-tahun sebagai seorang ahli politik dan dipercayakan untuk memimpin kadang-kadang, saya selalu berusaha untuk mencuba tahap terbaik saya untuk memenuhi permintaan dari organisasi belia dan pergerakan.

"Alasan saya agak asas - jika saya mahu melihat perubahan yang dibuat dan cita-cita tercapai, golongan belia adalah pertaruhan terbaik kami," katanya.


--Bernama

Lihat Komen
ADS