Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Isu setem: Mujahid gesa umat Islam lawan pemikiran sempit

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mujahid Yusof meminta masyarakat Islam melawan pemikiran sempit kumpulan atau individu tertentu kerana ia tidak membantu mempromosikan Islam.

Untuk memerangi fahaman sebegitu, Mujahid berkata kerajaan Pakatan Harapan (PH) memperkenalkan dasar 'rahmatan lil alamin' iaitu Islam yang penuh belas ihsan.

"Setakat yang kerajaan tahu, kita menentang idea-idea melampau sedemikian, pemikiran mundur sedemikan melemahkan umat Islam. Kita menegakkan dasar ini tetapi belum mencukupi.

"Seluruh masyarakat Islam mesti menentang pemikiran ini yang akan membawa umat Islam dan orang Melayu ke dalam kemunduran," katanya kepada pemberita pada majlis berbuka puasa di Masjid Maqbul, Teluk Kumbar Pulau Pinang malam tadi yang dihadiri kira-kira 300 orang.

Mujahid diminta memberi respons berhubung kenyataan kontroversi Presiden Isma, Aminuddin Yahaya berkenaan tindakan Pos Malaysia mengeluarkan setem memaparkan tempat-tempat ibadat di negara ini bagi menggalakkan keharmonian agama.

Setem yang memaparkan gambar gereja, masjid dan kuil itu dikeluarkan pada 15 Mei manakala siri pertama dikeluarkan pada bulan November 2016.

Aminuddin dalam hantarannya di Facebook pada 16 Mei lalu menggambarkan setem itu sebagai "satu lagi contoh umat Islam dibuli."

“Jadi kalau ada orang luar label Malaysia sebagai negara Kristian esok, kita janganlah marah sebab memang kita dah 'gambarkan' demikian," katanya.

Bagaimanapun, Aminuddin kemudian memadamkan hantaran itu dan meminta maaf kepada mereka yang 'terasa hati, marah, kecewa dan sedih'.

Mujahid berkata, pemimpin NGO Islam itu sebelum ini memberikan "kosong peratus" terhadap usaha PH untuk memperkasakan agama Islam.


Baca: PH Perkasa Islam? Kosong peratus


"Beliau (Aminuddin) sudah menyimpulkan itulah dalam fikirannya sehingga apa pun yang dia katakan, lihat, fikir, kesimpulannya akan sama.

"Umat Islam tidak sepatutnya menerima pemikiran dan idea yang rigid," kata Anggota Parlimen Parit Buntar itu.

Mujahid berkata mereka yang membawa idea seumpama itu harus ditangani dengan debat dan dialog bukannya dengan "emosi dan sentimen negatif".

"Apabila orang seperti dia (Aminuddin) berkata kita tidak peduli dengan Islam, dia hanya bercakap mengenai Islamnya, bukan Islam yang kita faham.

"Adalah malang pemikiran sedemikian wujud dalam masyarakat kita tapi kita benarkan dia untuk lontarkan pandangan, dan biarkan orang lain menilai," katanya.

"Melalui Islam yang penuh belas kasihan - rakyat dapat melihat kecacatan dan kejahilan salah tafsiran (sempit) Islam," tegas Mujahid.

{Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS