Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Pengarah urusan syarikat yang pernah mencetak Harakah suatu ketika dulu masih berharap ada penyelesaian baik dapat dicapai dengan PAS dalam isu hutang di antara mereka.

Bercakap kepada Malaysiakini, Azlan Jan, berkata walaupun syarikat Angkatan Edaran Sdn Bhd (Angkatan Edaran) didedahkan PAS sebagai muflis, pintu rundingan untuk menyelesaikan kemelut itu sentiasa terbuka.

Tetap berpegang kepada etika perniagaan katanya, buat masa ini Azlan pihaknya enggan memberi sebarang pendedahan terperinci berhubung perkara itu.

"Ya, kita sentiasa terbuka untuk berbincang dan berharap mereka (PAS dan Harakah) dapat menyelesaikan hutang tersebut.

"Walaupun syarikat muflis sekali pun, hutang tetap wajib dibayar," katanya hari ini.

Pada 27 Ogos lalu Malaysiakini melaporkan bahawa Setiausaha Agung PAS, Takiyuddin Hassan, mengakui Harakah berhutang dengan sebuah syarikat percetakan.

Bagaimanapun anggota parlimen Kota Bharu itu berkata, syarikat terbabit sudah muflis menyebabkan PAS memilih syarikat percetakan lain untuk membolehkan Harakah terus diterbitkan.

Takiyuddin juga enggan mengulas secara lebih terperinci berhubung perkara itu.


Baca 'Ana kurang faham, nak mati syahid demi Najib pula'


Isu itu timbul ketika sesetengah pihak - terutamanya kumpulan propembangkang - menggerakkan kempen memboikot peniaga atau barangan bukan bumiputera dan Islam.

Menurut Azlan, Angkatan Edaran diisytiharkan muflis bukan disebabkan kerugian yang ditanggung, sebaliknya berpunca daripada kegagalan membayar denda atas perintah mahkamah bersabit satu kes saman.

Kata Azlan lagi, kali terakhir pihaknya mengadakan perbincangan dengan Harakah ialah sekitar 2017.

Selepas muflis, kata Azlan, Harakah sebenarnya masih terus dicetak di satu lagi syarikat yang ada kaitan dengan Angkatan Edaran.

"Tetapi kemudian pengurusan Harakah menghantar surat memaklumkan mereka memilih syarikat lain untuk mencetak akhbar berkenaan," katanya.

Lihat Komen
ADS