mk-logo
Berita
‘Tak lama lagi dah 95 tahun, mana boleh tahan’
Diterbitkan:  Feb 14, 2020 1:06 PM
Dikemaskini: 7:15 AM

Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad sekali lagi menegaskan beliau akan berundur selepas November tahun ini.

“Saya dengar cerita macam-macam, nak suruh saya kekal 22 tahun lagi.

"Saya sudah 94 tahun.

“Tak lama lagi 95. Mana boleh tahan.

"Saya janji akan letak jawatan selepas Apec, itu saya pegang kepada janji saya. 

"Saya tidak terlibat dengan yang lain (SD), cuma janji letak jawatan (dan) akan letak jawatan," katanya.

Mahathir juga menjawab soalan pemberita berkaitan dakwaan terdapat 138 anggota parlimen menyokongnya untuk menghabiskan penggal berkhidmat sebagai perdana menteri.

"Hari ini Pakatan Harapan (PH) mempunyai majoriti (dalam Parlimen), macam mana boleh dapat angka 138, yang itu orang lain punya kerja, saya tidak tahu (bagaimana) mereka boleh buat macam itu. 

"Maknanya PH mesti sokong lah (baru boleh) dapat angka macam itu," jelasnya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan majlis pecah tanah Fasa 2: Villa Sirehan dan melawat ke tapak projek 1: Rebungan Resort Langkawi di Ulu Melaka, di Langkawi, hari ini.

Pakatan Harapan bersetuju memilih Anwar sebagai pengganti Mahathir tetapi tarikh tepatnya tidak ditetapkan.

Semalam, Anwar selepas bertemu perdana menteri berkata Dr Mahathir tidak terlibat dengan usaha memujuk anggota parlimen menyediakan akuan berkanun (SD) bagi menyokong kepimpinannya sehingga habis penggal.

Sarawak Report minggu ini mendakwa anggota parlimen Umno, PAS, Bersatu dan PKR yang memihak kepada Timbalan Presiden PKR Azmin Ali digesa datang ke Kuala Lumpur bagi menandatangani akuan berkanun (SD) menyokong kepimpinan Mahathir sehingga habis penggal.

Memetik sumber, laman pembocor maklumat itu melaporkan mereka diminta berbuat demikian dalam tempoh 48 jam.

Sarawak Report juga memetik "khabar angin" bahawa ia akan dibawa untuk sokongan Yang di-Pertuan Agong jika berjaya memperoleh bilangan cukup.

Bagaimanapun, menteri kabinet Zuraida Kamaruddin, yang juga penyokong kuat Azmin dalam PKR, menafikan laporan itu.

Dalam kenyataan petang semalam, Anwar juga berkata beliau cenderung agar Mahathir terus menerajui negara sehingga selesai Sidang Kemuncak Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (Apec) hujung tahun ini.

Sebelum ini, Dr Mahathir telah berulang kali berkata beliau akan menunaikan janjinya, pada Disember lalu, perdana menteri membayangkan ia akan berlaku selepas sidang kemuncak Apec pada November tahun ini.

Dalam satu wawancara pada 9 Februari lalu, Mahathir sekali lagi berkata akan menunaikan janjinya tetapi pada masa sama menegaskan keputusan muktamad terletak pada sokongan anggota Dewan Rakyat.

Lihat Komen
ADS