Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Najib: Jangan ikut PH, ambil balik dana 1MDB sikit-sikit
Diterbitkan:  Apr 15, 2020 4:07 PM
Dikemaskini: 8:10 AM

Kerajaan perlu meneruskan perjanjian penyelesaian International Petroleum Investment Company (Ipic) jika mahu mengambil balik semua wang 1MDB yang didakwa hilang secara sekali gus, kata Najib Razak.

Bekas perdana menteri berkata, kerajaan Perikatan Nasional (PN) tidak perlu meneruskan cara Pakatan Harapan (PH) untuk mengambil balik wang berkenaan dengan cara sedikit demi sedikit.

"Jika perjanjian tak batal maka hanya boleh kata Ipic belum bayar balik dana 1MDB. Wang tak hilang.

"Sebab itu, kerajaan PH dahulu sanggup menerima sebahagian dari wang tersebut melalui Jabatan Keadilan Amerika Syarikat (DOJ) sedikit demi sedikit dan tidak mahu mendapat kembali segala dana didakwa hilang secara sekali gus seperti dalam perjanjian penyelesaian.

"Kerajaan patut meneruskan perjanjian penyelesaian dengan Ipic jika kita mahu mengambil balik semua wang 1MDB yang didakwa hilang secara sekali gus, bukan dengan meneruskan cara PH untuk mengambil balik sedikit demi sedikit," kata Najib dalam satu hantaran di Facebooknya, hari ini.


Baca: Amerika pulangkan AS$300 juta lagi dana 1MDB ke Malaysia


Kerajaan hari ini mengumumkan bahawa sebanyak AS$300 juta daripada dana 1MDB telah dipulangkan kepada Malaysia oleh kerajaan Amerika Syarikat.

Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berkata jumlah itu merupakan dana diperoleh semula hasil daripada penyitaan aset berkaitan 1MDB di bawah Inisiatif Pemulihan Aset Kleptokrasi oleh Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat.

“Pada 30 Okt 2019, penjenayah dikehendaki Malaysia, Jho Low telah mencapai penyelesaian dengan DOJ berkenaan beberapa tuntutan pelucutan hak yang telah difailkan oleh jabatan itu ke atas aset-aset yang telah dibeli Jho Low menggunakan dana 1MDB.

“Jumlah AS$300 juta ini merangkumi beberapa aset yang telah dilucut hak dan dijual, serta juga aset berkaitan 1MDB yang telah disita dan diserahkan kembali oleh individu tertentu berkait dengan Jho Low,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Muhyiddin Yassin 

Muhyiddin berkata pemulangan AS$300 juta itu bermakna dana 1MDB yang telah dikembalikan kepada Malaysia sama ada dalam bentuk hasil proses penjualan ataupun aset secara keseluruhannya kini berjumlah US$620 juta.

Perdana Menteri berkata proses untuk menjual baki aset yang disita daripada Jho Low masih diteruskan atas keputusan penghakiman DOJ.

Sangkal dakwaan DOJ tak akan kerjasama dengan PN

Dalam pada itu, Najib berkata perkembangan terbaru itu menyangkal tuduhan PH sebelum ini bahawa DOJ tidak akan teruskan kerjasama dengan kerajaan PN untuk mendapat semula dana berkenaan.

Namun, AS$620 juta hanya sebahagian kecil daripada AS$4.5 bilion yang sepatutnya dikembalikan kepada 1MDB sebelum 30 Dec 2020 jika perjanjian penyelesaian dengan Ipic milik kerajaan Abu Dhabi diteruskan.

"Namun, kerajaan PH dahulu telah batalkan perjanjian penyelesaian asal yang ditandatangan pada masa BN.

"Setiap satu sen yang didakwa hilang dari 1MDB telah dibayar atau dijamin oleh syarikat Ipic milik penuh kerajaan Abu Dhabi.

"Kalau niat utama kerajaan adalah untuk mendapat kembali segala wang, perjanjian penyelesaian ini patut dipatuhi," kata Najib lagi.

Jelasnya lagi, keputusan kerajaan PH bergantung dengan DOJ untuk kembalikan wang selepas ia dibayar dan dijamin oleh Ipic memungkinkan untuk mendapat kembali keseluruhan dana yang didakwa hilang.

Katanya, niat kerajaan PH berlainan kerana jika semua wang 1MDB yang didakwa hilang dikembalikan oleh Ipic sebelum akhir tahun 2020 ini, maka terbukti beliau “tidak merompak”.

"Itu bercanggah dengan propaganda PH," jelas Najib.

Lihat Komen
ADS