Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Surat
SURAT | Anda percaya dengan mereka yang pakai tali leher dan kot?

Salah seorang ‘bos’ lama saya pernah berkata kepada saya: "Sekiranya anda berpakaian segak , lawa atau kemas, anda akan berfikiran pintar.”

Bagi seseorang, yang memakai seluar jean yang robek dan biasanya dipadankan dengan kemeja-T Guns n Roses ini tentunya tidak sesuai dengan ungkapan tersebut.

Mereka yang gagal mematuhi pemakaian pejabat mungkin akan diberi nasihat, amaran atau terus dipecat dari pekerjaan itu, tetapi apa yang dikatakannya tetap melekat pada diri sesiapa pun.

Kalau kita melihat pemakaian orang Barat (Mat Salih), mereka berpakaian segak dan kemas di majlis perkahwinan dan pengebumian. Itu sahaja.

Kita tentu faham mengapa peguam / akauntan berpakaian segak dan kemas kerana itu melambangkan ‘kekuatan dan kehebatan’ dan mereka perlu kelihatan hebat.

Bagi mereka yang gemar akan ‘kebebasan’, memakai seluar jean dan kemeja-T melambangkan betapa merdekanya diri mereka.

Hampir semua orang menanggung tekanan dan bebanan dunia di bahu mereka ketika ini dan tahap tekanan hidup juga agak tinggi, tetapi berpakaian ‘kasual’ akan lebih merasa selesa dan dapat mencapai apa yang perlu di lakukan.

Sekiranya di negara iklim panas (macam Malaysia) memakai ‘sut’, tentunya tidak selesa, tahap tekanan juga rasanya setinggi bumbung untuk dicapai, kerana jelas seseorang yang berpakaian ‘sut’ kelihatan seperti lelaki dalam misi! Adakah itu produktif? Adakah itu "berfikiran pintar".

Tentunya seseorang akan menghabiskan sepanjang hari dengan rasa tertekan dan mungkin tidak mencapai apa-apa.

Oleh itu, apakah yang anda pakai untuk bekerja benar-benar memberi keselesaan kepada anda?

Anda kenal dengan tokoh-tokoh Mark Zuckerberg (Facebook), mendiang Steve Jobs (Apple) atau Richard Branson (Virgin)?

Gaya Zuckerberg yang gemar berkemeja-T kelabu

Tidak ada seorang pun dari mereka yang pernah memakai atau memakai pakaian sut untuk bekerja dan jujurnya mereka boleh memakai beg sampah untuk bekerja dan masih berupaya untuk ‘MENANG’ dalam apa keadaan sekali pun.

Kisah menarik mengenai Richard Branson menjadi cerita kedai kopi kegemaran saya.

Diceritakan bahawa suatu hari beliau telah pergi untuk membuat tempahan di sebuah restoran / bar untuk suatu majlis tetapi tempahan beliau ditolak kerana tidak memakai tali leher ... Setahun kemudian dia pergi semula ke tempat tersebut dan membeli restoran / bar dan melarang sesiapa sahaja memakai tali leher ke restoran/bar milik beliau.

Sehingga hari ini, Richard Branson (bawah) tidak memakai tali dan baru-baru ini beliau mengatakan:

"Memakai tali leher (ikatan) adalah salah satu tradisi dunia Barat yang paling tidak berguna."

Apa yang anda pakai adalah relevan dengan apa yang anda lakukan dan bagaimana pemakaian itu membuat anda merasa.

Namun saya masih berfikir, apa sahaja yang membuatkan anda bekerja dengan lebih baik dan selesa, maka pakailah. Walaupun ia adalah sepasang ‘speedos’.


AZIZI AHMAD adalah seorang pendidik.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini.  

Lihat Komen
ADS