Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

NOTA EDITOR: Laporan ini sudah dikemas kini untuk menggambarkan Nazlan berkhidmat di mahkamah sivil sebelum dipindahkan ke mahkamah jenayah dan yang terbaru dipindahkan ke mahkamah sivil semula.


Enam bulan setelah mencatat sejarah dalam menjatuhkan hukuman terhadap bekas perdana menteri Najib Razak, hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali dipindahkan semula dari mahkamah jenayah Kuala Lumpur ke mahkamah sivil.

Dalam surat pekeliling yang dikeluarkan oleh Majlis Peguam kepada semua anggotanya semalam, Ketua Hakim Malaya Azahar Mohamed mengarahkan pemindahan Nazlan dari Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur (Jenayah 3) ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur (NCvC 2), berkuat kuasa 1 Mac .

“Hakim Besar Malaya, Azahar Mohamed, telah menyampaikan kepada kami salinan arahan untuk pertukaran Yang Mulia Hakim Mahkamah Tinggi Malaya Bil 2/2021.

"Harap maklum bahawa penempatan berikut akan berkuat kuasa pada 1 Mac 2021 (Isnin)," kata pekeliling oleh setiausaha Badan Peguam Malaysia AG Kalidas, merujuk kepada Nazlan.

Pada bulan Julai 2018, Nazlan dipindahkan dari mahkamah komersial ke mahkamah jenayah untuk mengetuai perbicaraan dkes rasuah SRC International bernilai RM42 juta oleh Najib.

Dia mengambil alih dari hakim sebelumnya, Mohd Sofian Abd Razak.

Mahkamah komersial adalah sebahagian daripada sistem mahkamah sivil yang lebih luas.

Seorang anggota kanan badan peguam itu, Syed Iskandar Syed Jaafar mengesahkan bahawa dia telah menerima surat pekeliling tersebut.

Peguam itu mengatakan bahawa pemindahan itu yang berlaku selepas Nazlan memainkan peranan dalam mengetuai perbicaraan rasuah SRC International sebanyak RM42 juta oleh Najib akan menimbulkan persoalan.


Baca Nazlan tetap kendalikan kes semasa hingga selesai


Ketika dihubungi Malaysiakini, peguam Chan Yen Hui juga mengesahkan surat pekeliling tersebut.

Pada 28 Julai tahun lalu, Nazlan menjadi hakim pertama di Malaysia yang mensabitkan bekas perdana menteri, dalam hal ini Najib, atas tujuh tuduhan yang berkaitan dengan dana RM42 juta dari SRC International, bekas anak syarikat 1MDB.

Nazlan mendapati bekas perdana menteri itu bersalah atas satu tuduhan penyalahgunaan kuasa, tiga tuduhan pecah amanah (CBT), dan tiga tuduhan pengubahan wang haram.

Nazlan menjatuhkan hukuman penjara 72 tahun ke atas Najib.

Mengenai penyalahgunaan kuasa, tertuduh dijatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta. Bagi ketiga-tiga tuduhan pecah amanah, hukuman penjara adalah 10 tahun untuk setiap kesalahan, dan untuk ketiga-tiga tuduhan pengubahan wang haram, hukuman penjara adalah 10 tahun untuk setiap kesalahan. Tidak ada denda yang dikenakan atas tuduhan pengubahan wang haram.

Bagaimanapun, bekas perdana menteri itu hanya perlu menjalani hukuman 12 tahun penjara kerana hakim memerintahkan agar hukuman dijalankan serentak.

Sekiranya gagal membayar denda RM210 juta - yang merupakan lima kali ganda daripada RM42 juta sebagai kepuasan yang diterima oleh Najib - dia akan dipenjara lima tahun lagi.

Walau bagaimanapun, pembelaan Najib berjaya mendapatkan penangguhan pelaksanaan hukuman, sementara menunggu keputusan di Mahkamah Rayuan.

Menurut salinan petisyen rayuan Najib, bekas perdana menteri itu dinafikan perbicaraan yang adil dalam kes rasuah SRC kerana kesalahan yang didakwa dilakukan oleh hakim serta tindakan pendakwaan.

Kes berprofil tinggi yang lain

Nazlan masih mempunyai beberapa kes jenayah berprofil tinggi lain yang belum diselesaikannya pendengaran sebelum pemindahan 1 Mac.

Satu lagi kes berkaitan 1MDB yang ditangguhkan di hadapan mahkamah jenayah yang ditangani Nazlan adalah tuntutan pelucutan wang AS$340 juta terhadap PetroSaudi International Limited dan empat yang lain.

Nazlan juga akan menyampaikan keputusan akhir terhadap kes rasuah bekas pengerusi Felda, Mohd Isa Samad yang berkaitan dengan pembelian Merdeka Palace Hotel & Suites (MPHS) oleh Felda Investment Corporation Sdn Bhd (FICSB).

Nazlan juga telah memberikan pelepasan tanpa pembebasan (DNAA) kepada bekas menteri wilayah persekutuan Tengku Adnan Tengku Mansor pada 7 Disember tahun lalu dalam kes rasuah RM1 juta tertuduh setelah rayuan dari pihak pendakwa yang menyebut bahawa perkembangan baru dalam kes tersebut memerlukan siasatan lanjut.

Namun, dua minggu kemudian, Tengku Adnan didapati bersalah atas tuduhan rasuah RM2 juta oleh hakim Mahkamah Tinggi lain, Mohamed Zaini Mazlan, dan dijatuhkan hukuman penjara 12 bulan dan denda RM2 juta. Tengku Adnan sejak itu mengajukan rayuan terhadap keputusan tersebut.

Menurut portal kehakiman, kehakiman.gov.my, Nazlan dilantik sebagai pesuruhjaya kehakiman pada 10 April 2015, dan kemudian sebagai hakim Mahkamah Tinggi pada 30 Jan 2017.

Hakim berusia 52 tahun itu adalah alumni Kolej Melayu Kuala Kangsar, Perak, menurut portal dalam talian says.com.

Dia melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana Muda dalam bidang perundangan di University of Oxford, dan kemudian melanjutkan pelajarannya dalam Master of Arts di universiti yang sama.

ADS