Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Lagi ramai tanding jawatan presiden lagi baik'
Diterbitkan:  Feb 4, 2021 11:46 AM
Dikemaskini: 3:46 AM

Umno terbuka untuk mempertandingkan semua jawatan dalam parti itu, termasuk jawatan presiden yang kini disandang Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Kata Ahmad Zahid, Umno pernah menyaksikan dua jawatan tertinggi parti sebelum ini tidak ditandingi di bawah kepemimpinan Najib Razak.

Oleh itu, dia mahu menterjemahkan bahawa selaku presiden bahawa parti terus mengamalkan demokrasi dalam memilih barisan kepemimpinan.

"Ketika saya mengambil alih dengan menjalankan tugas presiden, perkara itu dibawa ke Majlis Tertinggi (MT) dan saya putuskan bahawa jawatan presiden, timbalan dan naib presiden serta semua jawatan terbuka untuk ditandingi.

"Saya mesti terus terjemahkan bahawa saya adalah seorang yang (mengamalkan) demokrasi dan disebabkan itu, pada pemilihan 2018, jawatan presiden ditandingi tiga orang.

"Kali ini, kalau tujuh orang nak bertanding pun (jawatan presiden), lebih ramai lebih baik," katanya dipetik Berita Harian.

Ahmad Zahid berkata demikian dalam program temu bual Terus Terang yang disiarkan secara langsung melalui Facebook NRchanneltv.net semalam.

Perhimpunan Agung Umno 2020 pada awalnya dijadualkan selama dua hari bermula 30 Januari lalu, namun ditangguhkan selaras proklamasi darurat dan pelaksanaan perintah kawalan pergerakan (PKP).

Setiausaha Agung Umno, Ahmad Maslan berkata kaedah pelaksanaan perhimpunan yang lazimnya diadakan secara besar-besaran itu akan dimaklumkan kemudian seiring perubahan berikutan pandemik Covid-19.

Bagaimanapun, mesyuarat pengurusan dan Majlis Kerja Tertinggi (MKT) akan tetapkan tarikh Perhimpunan Agung Umno yang bakal diadakan kelak.

Lihat Komen
ADS