mk-logo
Berita
Keputusan terbuka - Mahkamah batal punca kematian Nora Anne sebab nahas

Keputusan Mahkamah Koroner berkaitan punca kematian remaja Ireland-Perancis Nora Anne Quoirin dua tahun yang lalu telah dibatalkan hari ini.

Mahkamah Tinggi Seremban petang ini menggantikan punca kematian remaja itu pada 2019 dengan keputusan terbuka.

Pada 4 Januari tahun ini, Mahkamah Koroner Seremban memutuskan bahawa kematian remaja itu disebabkan oleh kecelakaan (misadventure).

Hari ini ditetapkan untuk keputusan dalam permohonan semakan kehakiman oleh keluarga mendiang terhadap keputusan Mahkamah Koroner itu.

Koroner Maimoonah Aid memutuskan bahawa tidak ada pihak ketiga yang terlibat dalam kematian Nora Anne pada bulan Ogos 2019, setelah dia hilang dari resort Dusun di Seremban.

Nora Anne dan keluarganya telah mendaftar menginap di resort itu pada 3 Ogos 2019. Remaja berusia 15 tahun itu hilang pada keesokan harinya.

Setelah pencarian besar-besaran, mayatnya ditemui di dekat anak sungai di jurang, yang terletak kira-kira 2.5km dari pusat peranginan tempat dia dan keluarganya tinggal, pada 13 Ogos 2019.

Laporan bedah siasat awal menyatakan bahawa kematian remaja kurang upaya itu tidak mempunyai unsur jenayah, Dan menyatakan bahawa dia mati akibat pendarahan gastrousus kerana kelaparan dan tekanan yang berpanjangan.

Bawah peruntukan undang-undang, mahkamah koroner dapat membuat keputusan mengenai punca kematian seseorang dengan keputusan terbuka (open verdict), kecelakaan (misadventure), kematian semula jadi, kematian disebabkan oleh orang, atau orang yang tidak diketahui, pembunuhan atau bunuh diri.

Berdasarkan perundangan yang ditetapkan, keputusan terbuka bermaksud koroner mengesahkan terjadinya kematian yang mencurigakan tetapi tidak menyatakan penyebabnya.

Dalam keputusan yang disampaikan kepada pihak-pihak melalui prosiding zoom hari ini, Hakim Mahkamah Tinggi Azizul Azmi memutuskan bahawa koroner silap ketika membuat keputusan misadventure.

Hakim berkata tidak mungkin Nora Anne, yang mengalami masalah keseimbangan fizikal dan koordinasi, meninggalkan tempat tinggal itu sendiri.

Dia juga menunjukkan tidak munasabah untuk remaja perempuan itu berjalan di kawasan yang mencabar dari resort itu dan melalui kawasan yang tidak rata ke tempat mayatnya akhirnya dijumpai.

Bukan itu saja, malah tidak mungkin Nora Anne dapat menghindari pencarian yang luas selama enam hari, katanya lagi.

Hakim berkata ini disokong oleh bukti yang tidak dapat dibantah bahawa Nora Anne jatuh ketika cuba berjalan di denai resort itu pada hari dia dan keluarganya mendaftar menginap di situ.

Hakim juga mengambil maklum, Nora Anne seorang anak yang pemalu, tidak berani dan sentiasa dekat dengan keluarga, tidak suka orang tidak dikenali, kurang tangkas dan mudah penat.

“This would not be impossible but improbable for someone with Nora Anne’s condition.

"Tidak mungkin Nora Anne menjelajah keluar dari Solar House (tempat keluarga itu menginap di resort), berjalan sendiri melalui muka bumi yang mencabar ke lokasi di mana dia (tubuhnya) akhirnya ditemukan, bahkan juga untuk mengelakkan pengesanan selama enam hari dengan kegiatan menncari dan menyelamat yang luas dilakukan.

"Jika dia meninggalkan Solar House bersendirian, dia perlu memanjat pagar yang patah di Dusun Resort atau menyelitkan dirinya di antara jurang di resort itu.

"Ini tidak mustahil tetapi tidak munasabah untuk seseorang dengan keadaan Nora Anne.

"Itu akan membuat trek dua kali mencabar untuk melintasi bukit curam dan laluan turun akan memerlukan seseorang untuk mengharungi kawasan curam dan tidak ada pencahayaan di perkarangan resort itu.

“Setelah keluar dari sempadan resort, keadaan muka bumi akan bertambah sukar ketika dia harus menyeberangi sungai berbatu serta naik dan turun lereng.

“Muka bumi cukup mencabar bagi orang normal yang datang ke tempat itu (di mana mayat si mati ditemui). Saya merasa tidak mungkin Nora Anne dapat mengemudi perjalanannya tanpa kasut,” kata Azizul.

Hakim berkata hal ini ditambah lagi oleh kenyataan bahawa operasi mencari dan menyelamat Nora Anne melibatkan banyak agensi pemerintah, anjing pengesan dan dron dengan pengesan inframerah.

Dalam membatalkan keputusan kecelakaan (misadventure) dan menggantinya dengan keputusan terbuka, Azizul memutuskan mahkamah masih menerima bukti di hadapannya bahawa kemungkinan keterlibatan pihak ketiga lebih rendah daripada kemungkinan Nora Anne entah bagaimana secara tidak sengaja membuatkan dirinya berada dalam situasi di mana dia berada itu.

"Memiliki bahan bukti di hadapan mahkamah, saya dapati keputusan misadventure perlu dibatalkan demi kepentingan keadilan dan mengembalikan keputusan terbuka," katanya.

“Takziah saya ucapkan kepada keluarga Quoirin. Anda datang ke Malaysia untuk bercuti tetapi dilanda tragedi yang mungkin tidak dapat kita fahami betapa besarnya ia.

"Kami harap proses ini, dalam cara tertentu dapat membantu anda menuju ke arah penyembuhan," kata Azizul.

[Baca laporan asal]

Lihat Komen
ADS