Paling Popular
Terkini
mk-logo
Pengumuman
Parkir Pintar TimeTec (2/12): Pengalaman Parkir Serba Baharu
Diterbitkan:  Jul 14, 2021 10:08 AM
Dikemaskini: 6:42 AM

"Sebagai pengguna, anda tiba di parkir pusat membeli-belah atau bangunan komersial yang jarang anda kunjungi; penghadang automatik tetap 'mengenali' dan membenarkan anda masuk. Anda merasa istimewa apabila dialu-alukan. Namun, perasaan itu mungkin akan berubah apabila anda perlu mengimbas kod QR yang meminta anda membuka laman web dan klik beberapa butang untuk membuat pembayaran parkir sebelum anda keluar. Jika nasib tidak menyebelahi dan laman web tidak berfungsi dengan baik, anda perlu berjalan untuk mengimbas semula kod QR yang sama, dan mengulangi semula prosesnya sehingga pembayaran dapat dijelaskan.”

"Apabila semuanya mula berjalan lancar, anda terus mengambil kereta anda dan beratur di dalam barisan. Apabila tiba giliran anda, penghadang parkir tidak terangkat. Saya mengakui bahawa peluangnya hanya sekitar 1-2% untuk nombor plat yang tidak dikenali; peluang anda 'terpilih' sangat nipis, tiada masalah. Namun, sekiranya individu yang tidak bernasib baik berada di hadapan anda, anda masih akan terperangkap di dalam barisan yang panjang. "

"Mungkin inilah layanan mesra yang disengajakan oleh pusat membeli-belah? Cepat menerima pelanggan, ‘enggan' membenarkan mereka keluar?" Teh Hon Seng, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan TimeTec berjenaka. Namun beliau menyimpulkan, "Mesra di saat masuk, menyusahkan di pintu keluar, bukanlah pengalaman meletak kereta yang baik."

Dia meramalkan LPR, atau teknologi pengenalan plat kenderaan, tidak akan diterima baik di parkir kasual kerana nombor plat kereta yang tidak standard di Malaysia, tetapi ia sepatutnya berfungsi dengan baik untuk parkir bermusim dengan nombor plat kereta yang telah didaftarkan.

Lalu, apakah yang menjadikan pengalaman parkir lebih baik? Dan apakah kaedahnya?

"Pengalaman parkir terbaik haruslah tanpa tiket, tanpa tunai, tanpa sentuhan dan tanpa gangguan. Penghadang bertujuan untuk hiasan semata, dan tidak ada proses pembayaran di antara pintu masuk dan keluar. “

Tambahnya lagi, “Untuk teknologi pengenalan plat LPR atau plat nombor menjadi sempurna, ia harus menyelesaikan dua masalah ini. Pertama adalah meningkatkan teknologi OCR (Optical Character Recognition) untuk membaca dengan tepat; hampir 100% nombor plat kereta Malaysia. Kedua, tiada tindakan pembayaran antara pintu masuk dan pintu keluar. Hanya pemberitahuan pembayaran mudah yang ditolak ke e-Wallet anda setelah anda meninggalkan laman tempat letak kereta. Kita mungkin akan mencapainya suatu hari nanti dengan kemajuan teknologi dan dasar Bank Negara. Buat masa ini, LPR boleh berfungsi dengan baik untuk parkir bermusim dengan nombor plat kereta yang telah dipra-daftarkan. "

"Satu lagi kaedah akses, RFID berkemampuan awan, yang saya rasa dapat mencapai pengalaman parkir yang diharapkan pengguna. Sebagai contoh, jika Touch 'n Go meluaskan tag RFID ke industri tempat letak kereta, ia akan mencapai kaedah tanpa sentuhan untuk akses parkir dan juga proses pembayaran yang tidak terganggu. "

Teh Hon Seng, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan TimeTec

"Selain daripada dua kaedah parkir yang dapat mencapai pengalaman tanpa tunai dan tanpa sentuh yang hampir sempurna di masa depan, ada satu lagi penyelesaian sempurna yang mungkin, iaitu sistem e-Plate yang dirancang oleh kerajaan untuk penguatkuasaan yang lebih baik. Sekiranya ia dilaksanakan dan dilanjutkan ke tempat letak kereta, ia akan mengubah landskap industri tempat letak kereta dengan menggantikan semua kaedah parkir yang ada. Sistem e-Plate terpusat biasanya dilengkapi dengan cip mikro, yang disertakan dengan maklumat pemilik dan pemandu kereta, serta perincian kereta seperti nombor enjin dan casis ditambah warna dan model, di mana alat pembaca mudah alih atau pembaca cip yang dipasang di papan pemuka boleh digunakan "

"Tidak kira seberapa maju perkembangannya, kaedah parkir hanyalah bahagian depan keseluruhan sistem tempat letak kereta. Ekosistem parkir pintar yang dibangunkan secara in-house kami menyokong sistem LPR dan TNG. Walau bagaimanapun, aktiviti seterusnya yang dilanjutkan dari sistem parkir boleh memberikan pengalaman meletak kenderaan yang lebih baik. Contohnya, semasa anda mengunjungi bangunan komersial, tuan rumah akan menyerap bayaran letak kenderaan anda, atau ketika anda meletak kenderaan di pusat membeli-belah, anda akan menerima pesanan alu-aluan yang memberitahu anda bahawa kedai yang anda lawati kali terakhir mempunyai promosi khas untuk anda. "

Dalam transformasi digital, pengguna menikmati lebih banyak pilihan dan kemungkinan, dan senarai semak pengalaman parkir terbaik menjadi bertambah panjang.

Sila hubungi Kelvin Lim, Pengurus Jualan, di [email protected] atau 012-6891180 untuk temu janji untuk pembentangan dan demonstrasi produk. Anda juga boleh menghubungi talian am 03-80709933 atau emel ke [email protected] untuk maklumat lanjut.

Nantikan siri 3/12 pada Rabu depan di Malaysiakini untuk Siri Parkir Pintar TimeTec. Untuk artikel sebelumnya, klik pautan ini: Parkir Pintar TimeTec 1/12: Lebih Daripada Sekadar Parkir

Versi English: TimeTec Smart Parking 1/12: Go Beyond Parking

Mengenai Kumpulan TimeTec

Kumpulan TimeTec ditubuhkan pada tahun 2000. Selama lebih 20 tahun, Kumpulan TimeTec telah menghasilkan tiga jenama IT terkemuka dunia, FingerTec, TimeTec dan iNeighbour, untuk pengurusan tenaga kerja, keselamatan, pejabat pintar, perumahan pintar dan bandar pintar dengan memperkasakan kuasa biometrik, perkomputeran cloud & edge, teknologi IoT dan kecerdasan buatan. Kesemua penyelesaian ini bersambung dan menukar landskap kehidupan kerja dan kehidupan di rumah di dalam ekosistem yang lebih besar. Melalui rangkaian yang luas, Kumpulan TimeTec menyalurkan produk peranti biometrik dan 16 aplikasi cloud, termasuk peralatan IoT, ke lebih 150 negara di seluruh dunia. Lawati laman web Kumpulan TimeTec: TimeTec Cloud, TimeTec Building, TimeTec Parking.

Syarikat-syarikat terkenal telah melanggan pelbagai penyelesaian TimeTec termasuk IOI Properties, Putrajaya Holdings, Ibraco, Binastra, Thriven, Hock Seng Lee, QSR Brands, Central Sugars Refinery CSR, Sunway Constructions, Mamee, Yakult, Nano Malaysia Berhad, dan banyak lagi. Fleksibiliti dan kebolehsaknaan produk TimeTec juga menarik pelbagai pelanggan antarabangsa dari seluruh dunia termasuk dari Hong Kong, Dubai, Australia, Qatar, Afrika Selatan dan lain-lain.

ADS