Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Majlis Raja-Raja saran PM tak terlibat lantik hakim
Diterbitkan:  Nov 30, 2022 6:14 PM
Dikemaskini: 10:14 AM

Majlis Raja-Raja Melayu mahu Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman (JAC) bebas daripada pengaruh perdana menteri.

Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan Tuanku Muhriz Tuanku Munawir, yang mempengerusikan Majlis Raja-Raja ke-260 hari ini bertitah bahawa struktur JAC perlu dikaji semula.

JAC bertanggungjawab melantik hakim dalam badan kehakiman. Di bawah peraturan semasa, lima daripada ahli jawatankuasa dilantik oleh perdana menteri manakala baki empat lagi iisi oleh hakim yang memegang jawatan terkanan.

Tuanku Muhriz bertitah saranan ini bagi memastikan JAC bebas menjalankan tanggungjawabnya, lima hakim yang dilantik oleh perdana menteri itu sebaliknya perlu diamanahkan kepada institusi lain seperti seperti Majlis Peguam Malaysia, Persatuan Undang-Undang Sabah, Persatuan Peguambela Sarawak dan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen.

"Dengan kaedah sebegini, keanggotaan JAC akan lebih seimbang dan tidak membawa kepentingan mana-mana pihak," titah baginda.

Proses pelantikan hakim pada masa ini, titah baginda ada "kelemahan dan boleh diperbaiki"

Baginda juga mencadangkan agar kerajaan, anggota JAC, badan perundangan dan pihak berkepentingan lain mengkaji semula struktur JAC.

Tuanku Muhriz bertitah jika reformasi JAC dibuat, ia akan menjadi badan yang lebih berkesan, dan memastikan hakim dilantik daripada kalangan individu yang baik, telus dan adil.

Lihat Komen
ADS