Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kuota: Pemuda DAP kecam badan Melayu
Diterbitkan:  Jun 3, 2008 2:00 PM
Dikemaskini: 10:13 AM

Pemuda DAP mengecam penolakan beberapa pertubuhan Melayu terhadap kenaikan kuota 45 peratus biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) kepada pelajar bukan bumiputera seperti diumumkan minggu lepas.

loke siew fook Sambil menyifatkan penentangan terhadap langkah kerajaan itu "suara-suara retrogresif", setiausaha pergerakan itu Loke Siew Fook menggesa kerajaan agar bertegas dengan keputusannya itu.

"Pemuda DAP percaya biasiswa mestilah diberikan berasaskan dasar meritokrasi dan pelajar yang layak sama ada mereka bumiputera atau bukan bumiputera tidak boleh dinafikan hak mereka melanjutkan pelajaran," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

"Sekali lagi kad perkauman dimainkan bagi melemahkan tujuan-tujuan meritokrasi dalam pendidikan Malaysia."

Minggu lalu menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz mengumumkan di Dewan Rakyat bahawa JPA akan menaikkan kuota pemberian biasiswa ke luar negara untuk pelajar bukan bumiputera daripada 10 kepada 45 peratus.

Pengenalan langkah ini ditentang oleh beberapa pihak, termasuk Pemuda Umno, Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim), Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) dan Pertubuhan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM).

Loke, yang juga ahli parlimen Rasah, berkata pelajar bumiputera masih mempunyai banyak peluang mendapatkan biasiswa, termasuk yang disediakan oleh Majlis Amanah Mara (Mara) walauupun kuota biasiswa JPA telah dikurangkan daripada 90 kepada 55 peratus.

university students multiracial Semalam sambil menyokong kuota 45 peratus, Pemuda MCA berkata JPA sentiasa menambah jumlah biasiswa yang ditawarkannya dari tahun ke tahun.

Tahun ini 2,000 pelajar mendapat biasiswa itu berbanding 900 tempat pada 2004, 1,200 (2005), 1,500 (2006) dan 1,800 (2007).

Ketua biro pendidikan Pemuda MCA, Datuk Dr Wee Ka Siong, menolak hujah rakan sewajatannya dalam Pemuda Umno yang mendakwa langkah JPA itu menyebabkan "700 biasiswa untuk pelajar bumiputera telah hilang."

Ketua biro pendidikan Pemuda Umno, Ahmad Ikmal Ismail, tidak bersetuju dengan kaedah pengagihan itu, namun bersetuju lebih banyak biasiswa wajar diberikan kepada bukan bumiputera.

"Kami tidak bersetuju dengan langkah menaikkan nisbah itu (daripada 10 peratus) tanpa menambah jumlah biasiswa," beliau dipetik sebagai berkata.

Loke berkata, semua lapisan masyarakat mestilah "membuang mentaliti berasaskan kuota" bagi mencapai kecemerlangan akademik dan meningkatkan daya saing negara.

Presiden GPMS Datuk Reezal Merican Naina Merican berkata, pemberian biasiswa perlu mengambil kira bukan sahaja soal merit pencapaian, tetapi juga persoalan merit sosioekonomi rakyat.

Abim menyifatkan langkah itu tidak akan memberikan "keadilan sosial" dan bercanggahan pula dengan semangat hak keistimewaan Melayu.

PKPIM pula membantahnya dengan mencadangkan peruntukan biasiswa diberikan kepada semua.

ADS