Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Calon tawar wang telah dikenal pasti...
Diterbitkan:  Nov 5, 2008 7:35 PM
Dikemaskini: 3:25 PM

Pasukan pemantau yang diwujudkan oleh Lembaga Displin Umno telah mengenal pasti calon yang menawarkan diri bagi merebut jawatan dalam pemilihan parti Mac depan yang mengamalkan politik wang

dan penyalahgunaan kuasa.

Pengerusi lembaga itu Tengku Tan Sri Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail berkata pihaknya sedang dalam proses menganalisis dan penyiasat secara serius dan terperinci, untuk mengumpulkan segala bahan bukti dan saksi bagi tujuan mengambil tindakan tegas terhadap mereka tanpa mengira sesiapapun.

"Jika sekiranya mereka yang terlibat ini akhirnya didapati bersalah, mereka akan hilang hak untuk bertanding atau sekiranya menang, kemenangan mereka boleh dibatalkan," katanya dalam kenyataan hari ini.

Menurut laporan Bernama, beliau berkata kebelakangan ini, khususnya di peringkat pencalonan timbalan presiden dan naib presiden, pihaknya mendapati calon-calon yang menawarkan diri telah menggunakan ramai pengurus, perayu dan pelobi untuk mendapatkan pencalonan.

"Dengan adanya ramai pemantau yang kami wujudkan sekarang di seluruh negara, pihak kami telahpun mengenal pasti calon-calon yang menyalahgunakan kuasa dan mengamalkan rasuah politik wang yang begitu hebat dan keterlaluan," katanya.

Beliau yang sedih dan kecewa tentang gejala amalan politik wang yang berlaku dalam tempoh pemilihan bahagian Umno yang sedang berlangsung mengingatkan semua calon serta pihak terlibat supaya segera memberhentikan perbuatan itu.

"Memandangkan masih ada berbaki 49 bahagian yang akan bersidang pada akhir minggu ini, saya ingin memberi peringatan tegas kepada semua calon dan pihak terlibat supaya menghentikan gejala yang tidak baik dan terkutuk ini agar dapat kita bersama-sama memperkuatkan Umno, demi kesejahteraan dan kebahagiaan kita dan generasi akan datang," katanya.

Proses pemilihan bagi 191 bahagian Umno yang bermula sejak 9 Oktober lepas dijadual berakhir Ahad ini.

ADS