Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Gerakan reformasi 1998 – berlaku selepas pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim merubah lanskap politik Malaysia.

NONE Selain itu ia turut membangkitkan kesedaran politik rakyat dari pelbagai sektor. Kaum pekerja pada hari ini tidak lagi akan berdiam diri jika berlaku penindasan terhadap mereka.

Pencinta alam akan bangkit jika kerajaan melaksanakan dasar yang anti alam sekitar. Wanita tidak akan membiarkan negara yang dikuasai oleh lelaki membuli mereka sesuka hati.

Telah banyak protes yang berlaku semenjak 1998 sehingga ia melahirkan protes-protes kreatif yang melibatkan teater jalanan, muzik, “stand up comic”, sajak dan penulisan kreatif.

Semalam dalam program Majlis Makan Malam bersama pemimpin PKR cabang Shah Alam, kumpulan Teater Bukan Teater pimpinan Hishamuddin Rais ( bawah, kiri ) muncul kembali dengan karya yang bertajuk, “Lembu, lembu, lembu”.

himpunan hijau 2 260212 hishamuddin rais at stage “Lembu, lembu, lembu” mengisahkan tentang isu semasa politik seperti skandal lembu NFC, kekuasaan isteri perdana menteri, isu takut bini dan pelbagai isu semasa yang menambat hati hadirin.

Saya percaya, “Lembu, lembu, lembu” dan kumpulan Teater Bukan Teater akan bergerak ke seluruh negara menjelang PRU 13 yang semakin hampir.

Teater seperti ini amat penting bagi meringankan otak para hadirin ke program-program politik yang mempunyai banyak ucapan.

Tok Ampoo

Kumpulan Teater Bukan Teater bukanlah satu kumpulan baru. Ketika gerakan Reformasi hangat sekitar tahun 1998-2001 dahulu, kumpulan ini bergerak mengelilingi negara untuk mempersembahkan teater “Tok Ampoo” yang diarahkan oleh Hishamuddin Rais.

Protest kreatif era reformasi, teater lembu,lembu, lembu oleh hishamuddin rais Pelakon-pelakonnya terdiri dari mahasiswa dari pelbagai universiti yang berpayung dibawah kumpulan Universiti Bangsar Utama (UBU). UBU telah diharamkan secara rasminya oleh kerajaan Malaysia pada tahun 2001.

Lebih mengejutkan lagi, teater ini dilancarkan di Markaz Tarbiyyah PAS di Taman Melewar.

Siapa sangka PAS boleh menjadi tuan rumah kepada teater seperti ini? Begitulah hebatnya PAS sewaktu dipimpin oleh arwah Datuk Fadzil Noor dahulu.

Teater atau “agitprop” yang mengisahkan tentang kepincangan politik dizaman pemerintahan Tun Dr Mahathir turut menerima gangguan daripada polis.

Gangguan polis telah menyebabkan teater Tok Ampoo yang seharusnya dipersembahkan di Hotel Antarabangsa Kuala Lumpur pada 10 Febuari 2001 dibatalkan.

Politik dan seni budaya

Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said kini menjadi ikon bagi gerakan BERSIH. Beliau kini telah dilantik menjadi pengerusi bersama bagi memimpin BERSIH bersama-sama dengan Datuk S Ambiga.

Kalau dahulu BERSIH dipimpin oleh pemimpin kesatuan sekerja, Syed Shahrir Syed Mohamud, kini BERSIH meletakkan Sasterawan Negara dan peguam terkenal sebagai pemimpin mereka.

a samad said protest against assembly bill in klcc reading poetry Pak Samad mula menonjol dalam gerakan anti PPSMI. Sajak dan pidatonya membangkitkan semangat anak-anak muda untuk bersama menentang PPSMI.

Sewaktu demo anti PPSMI, Pak Samad turut menjadi mangsa simbahan gas pemedih mata dari FRU. Semenjak itu, Pak Samad tidak lagi berundur. Beliau aktif dalam BERSIH dan menjadi wakil BERSIH untuk menyampaikan memorandum ke Yang Di Pertuan Agong.

Sajak “Unggun Bersih” menjadi siulan anak-anak muda dan pembakar semangat untuk mereka terus berjuang untuk mendapatkan pilihanraya bebas dan adil di Malaysia.

Gerakan reformasi turut melahirkan penyanyi folk (lagu-lagu rakyat). Nikbinjidan adalah sebuah nama yang tidak asing lagi. Beliau seringkali ke jalan raya bersama gitar dan “harp” untuk menghiburkan para demonstran yang letih berdemonstrasi.

Nikbinjidan yang mesra dengan panggilan Nik turut melahirkan album lagu-lagu perjuangan untuk menyokong perjuangan rakyat dalam pelbagai isu.

Dalam demonstrasi anti Lynas di Kuantan baru-baru ini, Nik turut bersama-sama dengan lagu-lagunya yang membakar semangat para demonstran.

Protes kreatif

Protes kreatif berterusan. Lama kelamaan tidak mustahil ianya bakal menjadi satu gerakan “conterculture”. Selagi ada perlawanan politik, selagi itulah proses kreativiti berterusan.

meor isa songs “Seni yang melawan” ini mudah diterima dan membantu memberikan kesedaran politik dalam bentuk yang lebih ringan dan mudah. Di Amerika Syarikat, gerakan “counterculture” anti perang Vietnam sekitar 1960an-70an melahirkan Bob Dylan yang berpengaruh sehingga hari ini.

Siapakah yang bakal dilahirkan oleh gerakan “counterculture” di Malaysia?


Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya melambangkan pendirian rasmi Malaysiakini.

Amin Iskandar menerima anugerah zamalah Intelektual Awam Asia (API) 2009-10 untuk menjalankan kajian tentang sejarah pemantauan pilihan raya di Filipina dan Indonesia.Memblog di http://www.aminiskandar.blogspot.com/ dan berkicau di http://www.twitter.com/aminiskandar.

ADS