Most Read
Most Commented
Read more like this

Selama lima minggu, setiap hari Rabu jam 6.00 petang, saya dan beberapa orang murid tua dan murid-murid yang tidak mahu dituakan dari Kolej Melayu Kuala Kangsar telah membuat ritual di perkarangan Hospital Kuala Lumpur.

Kami memilih hari Rabu kerana hari Rabu ialah hari kabinet kerajaan bermesyuarat. Tradisi hari Rabu ini adalah tradisi Kolej Melayu.

Ritual ini cukup senang - kami hadir dengan berjacket, memakai tali leher Kolej Melayu, berbaris sambil menyanyikan lagu Kolej Melayu dan kemudian melaungkan sorakan resmi MCKK. Ritual ini kami lakukan tidak melebihi dari sepuluh minit.

Ritual ini dilakukan untuk menunjukkan setiakawan kami kepada Anwar Ibrahim yang juga seorang murid dari MCKK yang sedang dituakan politiknya. Ritual yang kami lakukan ini hanya untuk lima Rabu sahaja, tidaklah bertahun-tahun seperti yang telah dilakukan oleh Mothers of Plaza Mayo di Argentina.

Ibu-ibu di Argentina datang ke Plaza Mayo kerana mereka ingin mencari anak dan menantu mereka yang telah hilang dicolek oleh soldadu ditahun 70'an dahulu ketika Argentina dibawah regim militer. Berbanding dengan perjuangan Mothers of Plaza Mayo, apa yang dilakukan oleh murid-murid tua MCKK samalah seperti memakan kueh apam.

Rabu lalu adalah kali akhir kami beritual di hadapan Hospital Kuala Lumpur. Kelmarin, hari Khamis, Anwar Ibrahim yang sedang dirawat di Hospital Kuala Lumpur telah dibebaskan. Dia pulang ke rumahnya di Bukit Damansara. Anwar Ibrahim bebas bukan kerana adanya beberapa orang murid tua dari MCKK yang bertali leher merah-putih-hitam-kuning berani tampil ke pekarangan hospital.

Unlocking Article
Unlocking Article
ADS