Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Ilmu, wacana dan institusi sosial selain kuasa dan modal menjadi sebahagian unsur atau jaringan dominasi, atau setidak-tidaknya hegemoni. Dengan takrif paling sederhana, hegemoni itu boleh dilihat sebagai penundukan akal, jiwa dan jasad melalui kaedah memujuk atau meyakinkan. Hegemoni, berbeza dengan kuasa rasmi, tidak memerlukan kekerasan atau paksaan.

Tetapi hegemoni ini, akibat sifatnya yang lembut, mengasyikkan dan tersembunyi, juga penghalang terbesar usaha kita menyeru ke arah demokratisasi, hak asasi, kebebasan dan persamaan hak. Walau memang agama (dalam kes ini, Islam) boleh dijadikan wacana dan luahan rasa perlawanan kelompok tertindas terhadap hegemoni-hegemoni lain seperti kuasa Barat atau tatasusun kapitalisme, sewaktu era penjajahan misalnya, tetapi ia turut menyedut kita dalam hegemoninya tersendiri.

Walau iklim tidak demokrasi yang dipelopori Umno sering dikritik, hegemoni agama belum sungguh-sungguh dipecahkan, termasuk versi parti ini atau lawannya PAS. Umno mencipta wacana, iklim politik dan ideologi paternalismenya sendiri sama ada atas nama kepentingan bangsa dan agama, kestabilan negara, pembangunan ekonomi atau pemupukan moral. Soal 'kritik ideologi' terhadap Umno atau negara belum cukup mendalam, itu menjadi cabaran bagi kita semua. Memang jelas, kritik pada kuasa negara dan kerajaan sudah cukup leluasa; tetapi kritik atas agama belum.

Tanpa kecanggihan kritik ideologi dan kritik agama, dan tanpa memasyarakatkan kritikan tersebut, sukar sekali membayangkan akan ada kemajuan dalam gerakan demokratisasi di negara kita. Reformasi kita akan gagal. Apatah lagi golongan yang seharusnya memikul amanah kritik seperti wartawan, ahli akademik, cendekiawan, ulama dan budayawan kita banyak yang menikus!

'Agama' sebagai hegemoni ilmu, wacana dan institusi sosial harus dibuka seluas-luasnya untuk dikritik. Memang agama ada tumpang tindih dengan politik, modal dan tradisi (di luar agama), jadi lebih wajar lagi kita mengembangkan 'kritik agama'. Tidak ganjil saranan ini kerana agamawan sendiri sesungguhnya beriman bahawa 'Islam itu satu cara hidup' atau dengan kata lain, 'Islam itu budaya'. Tanpa proses kritik agama (semua agama, bukan hanya Islam), ramai orang menduga agama itu berkecuali, jujur dan benar sepanjang waktu. Lihat ' Demokrasi dan civil society ', khususnya bab ' Bahasa, politik dan discursive-practice '.

Unlocking Article
Unlocking Article
ADS