Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Sebuah pepatah yang paling sesuai untuk menjelaskan mengenai hubungan songsang seperti gay atau lesbian ialah “Tuhan tidak menjadikan Steve untuk Adam tetapi menciptakan Eve (Hawa) untuk Adam”.

Demikianlah seringkas mungkin logik yang wajar untuk difikirkan mengapa mesti untuk kita menolak gejala songsang begini kerana ‘Adam dan Eve’ merupakan manusia pertama yang diciptakan Tuhan untuk mentadbir alam. Demikianlah contoh aturan pasangan manusia yang ditunjukkan oleh Tuhan untuk manusia.

Saya meneliti tulisan Pensyarah di Jabatan Kewartawanan, Edwin Michael dengan penuh tanda tanya. Ketika asyik bercakap mengenai akal yang waras beliau pula menerima sesuatu yang songsang.

Inilah masalah bila aliran pemikiran dan falsafah pascamodenisme mengukuh dalam minda masyarakat, semuanya akan dijadikan halal sehinggalah Micheal Foucault, salah seorang pemikir aliran ini, diangkat sebagai nabi untuk golongan gay di University of California setelah sekian lama disisihkan oleh masyarakat.

Persoalan yang timbul dalam benak saya ialah bagaimana beliau, Edwin, sebagai pendidik boleh dengan tenang hati menerima bahawa segala gejala songsang ini merupakan sesuatu yang normal dan sebahagian daripada sistem sosial masyarakat pada hari ini.

Saya tidak kisah jika ini negara Eropah yang liberal tetapi negara ini berada pada belahan timur yang masyarakatnya masih memegang teguh nilai-nilai yang suci.

Apabila beliau mengatakan seolah-olah PAS terhegeh-hegeh membantah kehadiran Lambert, sebenarnya beliau seorang yang buta dan dangkal untuk menuduh PAS dengan sedemikian rupa.

Sebenarnya PAS tidak baru bermula untuk membasmi dan menentang gejala songsang ini bahkan dalam beberapa siri bantahan yang sebelumnya sudah dinyatakan dengan dalam akhbar rasmi PAS, Harakah .

Siasatlah hal ini terlebih dahulu. Janganlah pula tunjuk buta mata dan akal dengan menafikan apa yang telah PAS perjuangkan dahulu. Sudahlah menjawat sebagai pensyarah bidang kewartawanan tetapi pada masa yang sama buta pula mengenai isu-isu yang selalu dimainkan oleh wartawan.

Saya fikir lebih baik beliau meletakkan jawatan tersebut justeru akan menambah beban pula nanti dengan diajarkan kepada para pelajar ilmu yang beliau sendiri jahil dan dangkal mengenainya.

Janganlah pula kerana mahu cuba menjadi liberal atau diiktiraf sebagai pejuang hak asasi manusia hinggakan sesuatu yang diluar batasan normal pun mahu dihalalkan. Islam sendiri sudah perjuangkan hak asasi manusia sekian lama dan itulah yang telah dan sedang diperjuangkan oleh PAS.

Hakikat ini jelas dalam Islam iaitu apabila terdapat nabi yang dihadirkan dalam banyak keadaan masyarakat pada ketika itu. Contohnya ketika masyarakat bergelumang dengan gejala songsang seperti gay, maka nabi yang diutuskan ialah nabi Lut manakala untuk menghapuskan sikap assabiyah atau bahasa politik sekarang disebut rasis maka Nabi Muhammad pula dihadirkan dalam bangsa Arab Quraisy.

Kehadiran para nabi ini bukan semata-mata untuk membetulkan masalah masyarakat bahkan juga untuk menunjukkan apakah penyelesaian yang tepat untuk setiap masalah yang berlaku dan bagaimana harus manusia mengamalkannya.

Landasan inilah yang menjadi sebab kenapa PAS terus memperjuangkan segala kefasadan ini. Bukan untuk mendapat undi politik semata-mata tetapi inilah perjuangan yang sudah dibawa oleh para nabi yang umat Islam beriman dengannya.

Kalau membunuh manusia dianggap satu jenayah yang besar, maka saya berani mengatakan bahawa sikap sambil lewa kita mengenai penyebaran budaya songsang ini juga merupakan satu kerelaaan untuk membenarkan sebuah tragedi kerosakan kemanusiaan yang dahsyat.

Kalau tidak melalui perkahwinan, bagaimana generasi akan datang mahu kita lahirkan dalam sebuah keluarga yang sihat dan memegang teguh nilai-nilai agama? Maka saya percaya bahawa jawapan pensyarah ini ialah berzina sahajalah!

Walhal dalam pengetahuan saya tidak ada agama yang membiarkan para penganutnya berzina apatah lagi meliwat.

Masalah yang berlaku dalam dunia ini adalah tanggungjawab kita untuk tangani nya bersama melalui landasan agama dan adat tata susila kita yang luhur dan bukannya dibiar bebaskan sehingga merosakkan masyarakat kita satu hari nanti.

Akhir kalam, sudah-sudahlah menjadikan pemimpin Umno sebagai rujukan bagi isu-isu tangani gejala sosial justeru merekalah juga juara dalam menghalalkan banyak perkara yang diharamkan dalam agama Islam. Bertanyalah kepada golongan yang ahli dalam bidang agama untuk memahami permasalahan ini.


Penulis adalah koordinator Angkatan Reformis-Liberatif (ARIF)

 

ADS