Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Saya berasa sangat sedih bahawa kerajaan negeri Terengganu masih hendak meneruskan keputusannya merobohkan Pasar Payang di Kuala Terengganu dan digantikan dengan Kompleks Perniagaan yang moden.

Saya hairan dengan keputusan ini sedangkan rata-rata rakyat dan berbagai NGO membantah keputusan tersebut.

Selaku mantan menteri kebudayaan dan kesenian Malaysia, saya juga ingin merayu kepada pihak menteri besar dan kerajaan negeri Terenganu agar mengkaji semula keputusan tersebut.

Pasar Payang di Kuala Terengganu bersama Pasar Siti Khadijah, Kota Bahru adalah dua kompleks ikonik dan bersejarah dan merupakan imej yang hebat mengenai kekayaan warisan dan budaya bukan sahaja Kota Bahru dan Kuala Terengganu tetapi juga bagi seluruh negeri Terengganu dan Kelantan dan rakyatnya.

Semasa saya menjadi menteri kebudayaan, kesenian dan pelancongan dahulu saya telah meluluskan berbagai peruntukkan untuk membaiki dan menaikkan taraf kedua-dua kompleks bersejarah ini agar ia bukan sahaja lebih selesa kepada peniaga-peniaga di situ tetapi juga kepada ribuan pelancong yang datang melawatnya sepanjang masa.

Negeri Terengganu dan Kelantan memang terkemuka dari segi "Program Cuti-Cuti Malaysia". Dan antara tarikan utamanya adalah Pasar Payang dan Pasar Siti Khadijah.

Kedua-dua kompleks warisan ini menjadi sebutan khususnya di kalangan rumpun Melayu bukan sahaja di Malaysia tetapi juga Selatan Thailand dan Indonesia.

Sehingga sekarang saya sendiri apabila berada di Kuala Terengganu atau di Kota Bahru akan mencari masa untuk bersiar-siar di kedua-dua Pasar Besar ini.

Di seluruh dunia pasar-pasar seperti inilah yang menjadi tarikan utama kepada pelancong-pelancong dari luar negara.

Pihak kerajaan negeri Terengganu telah pun berbelanja beratus juta ringgit untuk menambak tanah sekitar pantai dan kuala Sungai Terengganu.

Pada pandangan saya tempat ini adalah yang lebih sesuai untuk membina sebarang kompleks-kompleks baru termasuk hotel, kondominium dan juga kompleks perniagaan moden dan berhawa dingin.

Oleh itu, bagi pihak seluruh rakyat Malaysia dan juga industri pelancongan negara dan juga dari sudut usaha kerajaan hendak memelihara dan mempertahankan warisan-warisan negara.

Saya inginlah merayu agar Pasar Payang di Kuala Terengganu ini jangan dirobohkan dan sebaliknya ia boleh diperbaiki agar lebih selesa kepada semua.


NONE ABDUL KADIR SHEIKH FADZIR presiden penaja Parti Ikatan Bangsa Malaysia. Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya melambangkan pendirian rasmi Malaysiakini.

ADS