Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Surat
Wisma Putra wajib tegur kezaliman kerajaan Thai di Bak Tai

Tindakan zalim membiarkan 78 orang penunjuk perasaan di Bak Tai mati lemas ketika dalam tahanan pihak berkuasa Thailand adalah jelas mencabul hak kemanusiaan sejagat. Kerajaan Malaysia, melalui Wisma Putra memikul tanggungjawab sosial untuk menegur pihak berkuasa Thailand di atas tindakan kejam ini.

Bagaimanapun, saya tidak fikir ini akan dilakukan oleh Malaysia di bawah pimpinan Pak Lah. Saya juga tidak fikir tindakan ganas dan kejam ini akan mendapat reaksi sewajarnya dari mana-mana negara Asean lain.

Inilah yang membezakan Asean dengan dan Kesatuan Eropah. Semua negara Asean mempunyai rekod buruk apabila berhadapan dengan isu hak asasi dan kemanusiaan. Di Malaysia, ada kes Memali. Di Indonesia, ada kes Tanjung Periuk.

Brunei, Singapura, Filipina, dan Burma juga mempunyai rekod hitam masing-masing. Makanya, tragedi Bak Tai hanyalah mengulangi kelaziman pelanggaran nilai-nilai kemanusiaan yang sememangnya menjadi kebiasaan di rantau Asean.

Mungkin atas sebab itulah, maka semua negara anggota Asean bersetuju untuk tidak campur tangan dengan isu politik dalaman masing-masing walaupun apa yang berlaku amat menjolok mata.

Mungkin pemimpin Asean melihat tragedi ini sebagai suatu yang tidak ada kena mengena dengan agenda memerangi keganasan yang mereka sama-sama sepakati.

ADS