Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Asalnya sekumpulan peniaga Pasar Minggu, Kampung Baru merancang membantah projek pembangunan Puncak Baru di tapak premis perniagaan mereka tetapi membatalkannya saat akhir demi menjaga air muka Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

"Kita tidak mahu malukan Abdullah," kata Yang Dipertua Persatuan Peniaga dan Kebajikan Pasar Minggu (PPKPM) Dr Hosni Hussen Md Saat selepas majlis pelancaran projek tersebut hari ini.

pak lah launch of menara puncak baru in kampung baru kl 300309 03 Difahamkan, ura-ura mengadakan demonstrasi itu timbul beberapa hari sebelum majlis upacara pecah tanah itu - yang dirasmikan oleh Abdullah - dijadualkan berlangsung sewaktu majlis tersebut.

Sejak pertengahan tahun lepas, kumpulan peniaga ini membantah usaha membangunkan semula Lot 25 Kampung Baru yang dianggap kawasan perniagaan terawal orang Melayu yang pernah dirasmikan oleh perdana menteri pertama Tunku Abdul Rahman pada 1967.

Tapak perniagaan itu meliputi kawasan pasar minggu, gerai Mara, pusat kebudayaan PKNS dan deretan gerai makanan di Jalan Raja Muda Musa.

Dr Hosni Hussen berkata PPKPM tidak berpuas hati kerana usaha mereka berunding dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) gagal.

"Kami setuju dengan pembangunan ini 110 peratus," katanya, "tetapi, saya 'tuan rumah', DBKL perlulah berbincang dengan saya terlebih dahulu."

Dalam ucapannya, Abdullah berkata, Puncak Baru yang menggantikan kawasan Pasar Minggu itu satu lagi kawasan "segitiga emas" di bandar raya ini.

"Insya Allah kawasan ini akan jadi tempat yang selesa dan segar. Ini akan jadi golden triangle yang baru,” katanya.

pak lah launch of menara puncak baru in kampung baru kl 300309 01 Perdana menteri berkata kawasan itu perlu dibangunkan bukan sahaja sebagai tempat penginapan tetapi juga ekonomi bernilai tinggi yang boleh dimanfaatkan penduduk setempat.

Abdullah menyifatkan usaha pembangunan Puncak Baru sebagai "al-islah wa al-tajdid" (pemulihan dan pembaharuan).

Tambahnya, kerajaan tidak mahu Kampung Baru menjadi kawasan setinggan di tengah bandar yang terlalu sesak sehingga dipenuh gejala-gejala negatif.

Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Zulhasnan Rafique pula berkata, projek Puncak Baru disusun bagi membangunkan kawasan perniagaan, pelancongan dan penempatan baru tanpa mengetepikan orang Melayu.

"Kampung Baru ada kepentingan sejarahnya yang unik dan tersendiri. Oleh itu, saya berharap Puncak Baru akan jadi simbol kemegahan warga Kampung Baru," katanya.

Turut hadir, timbalannya Datuk M Saravanan, datuk bandar Datuk Ahmad Fuad Ismail dan ahli parlimen PAS Titiwangsa Dr Lo' Lo' Mohamad Ghazali.

ADS