Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Stadium: Pemuda PAS desak exco letak jawatan
Diterbitkan:  Jun 3, 2009 12:52 PM
Dikemaskini: 4:56 AM

Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu (DPPNT) mendesak exco kerajaan berkaitan, meletak jawatan ekoran kejadian bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin, di Gong Badak runtuh pagi semalam.

Ketuanya, Mohd Noor Hamzah berkata, exco berkenaan harus mengambil bertanggungjawab sepenuhnya terhadap apa yang berlaku ke atas stadium berkenaan.

stadium sultan mizan gong badak 020609 "DPPNT hairan kenapa projek stadium yang menelan belanja RM270 juta itu, yang dirasmikan pada 10 Mei 2008, mengalami kerosakan yang begitu teruk, walaupun usianya baru mencecah setahun," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Dalam kejadian semalam, 60 peratus bumbung di bahagian timur stadium sepanjang 400 meter runtuh.

Ia menempatkan pintu masuk utama, pintu A, B dan B1 ke tempat duduk awam dan tempat duduk tetamu diraja serta orang kenamaan (VIP).

"Kami difahamkan bahawa Jabatan Kerja Raya tidak terlibat dalam projek ini secara langsung kerana ia diuruskan oleh sebuah konsultan," kata Mohd Noor.

"DPPNT bimbang wujudnya unsur rasuah dan penyelewengan dalam pengendalian projek pembinaan Stadium yang berstatus mega tersebut," katanya.

Alu siasatan SPR

Sehubungan itu, katanya, DPPNT mengalu-alukan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menjalankan siasatan rapi terhadap insiden tersebut.

Beberapa pegawai SPRM dilihat mengambil gambar dan menemubual saksi di tempat kejadian semalam.

Pengarah SPRM Terengganu, Ahmad Sabri Hussin juga dilaporkan dilihat di tempat kejadian tengahari semalam.

Seorang pegawai SPRM dilaporkan berkata, siasatan itu membabitkan pemberian dan pengurusan kontrak pembinaan stadium itu kepada firma dari Korea Selatan.

Beliau dilaporkan berkata, pihaknya sedang menyiasat sama ada wujud unsur-unsur rasuah dan salah pengurusan.

ADS