Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kajian: Rakyat puas hati prestasi MB, k'jaan S'gor
Diterbitkan:  Jul 15, 2009 7:32 PM
Dikemaskini: Jul 16, 2009 5:28 AM

Kajian Satu kajian pendapat yang telah dijalankan oleh badan bebas - Merdeka Centre - mendapati sokongan tinggi rakyat Selangor terhadap pentadbiran Kerajaan Pakatan Rakyat.

Kajian itu juga mendapati kepimpinan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim juga telah mendapat penilaian tinggi dalam kajian tersebut.

Menurut kenyataan pejabat menteri besar Selangor, kajian tersebut yang dijalankan dari 5 Jun hingga 15 Jun lalu, mendapati 60 peratus rakyat negeri itu merasakan kerajaan negeri berada dalam hala tuju yang betul.

Manakala 63 peratus puas hati dengan prestasi menteri besar dengan hanya 19 peratus tidak puas hati.

Seramai 64 peratus rakyat Selangor puas hati dengan prestasi kerajaan Pakatan Selangor selepas memenangi pilihanraya umum tahun lalu, manakala 22 peratus tidak puas hati.

Mengikut pecahan kumpulan etnik pula, kajian itu mendapati 59 peratus Malayu, 69 peratus Cina dan 69 peratus India puas hati.

Menurut kenyataan itu lagi, mengikut komen yang diperolehi, antara sebab mereka berpuas hati ialah kerana program kebajikan kerajaan, ketelusan dan pentadbiran yang cekap serta menolak amalan rasuah.

Dalam tempoh 100 hari pentadbiran, tambahnya, kerajaan negeri memperkenalkan agenda ‘Merakyatkan Ekonomi Selangor', termasuklah beberapa program kebajikan seperti Tabung Warisan Anak Selangor, Skim Mesra Usia Emas, 20 meter padu air percuma kepada rakyat, dana pendidikan anak pekerja ladang dan Hadiah Anak Masuk Iniversiti.

"Dalam urusan pentadbiran ekonomi negeri pula, 58 peratus berpuas hati di mana 13 peratus amat berkeyakinan manakala 45 peratus menyatakan yakin," katanya.

Menurut kenyataan tersebut, kerajaan negeri mendapatkan perkhidnmatan Merdeka Centre untuk menjalankan kajian berkenaan bagi menilai pandangan dan persepsi rakyat Selangor terhadap prestasi pentadbirannya.

"Kajian ini juga mengenal pasti beberapa bahagian yang perlu diperbaiki, termasuk sistem komunikasi, mewujudkan kesedaran tentang program yang telah dilancarkan, mengurangkan karenah birokrasi dan penyampaian perkhidmatan yang lebih baik untuk rakyat.

"Kerajaan Negeri amat beterimakasih di atas keyakinan yang diberikan oleh rakyat Selangor dan dan kepercayaan ini akan menjadi pemangkin kepada kepimpinan negeri bagi meningkatkan lagi mutu pentadbiran yang berlandaskan agenda "Merakyatkan Ekonomi Selangor", katanya.

ADS