Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Empat organisasi lagi bercadang mengambil tindakan undang-undang terhadap penganjur demonstrasi membantah akta ISA minggu lalu atas alasan "kerugian material dan psikologi" kepada peniaga dan pengguna.

Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Majlis Permuafakatan Ummah (Pewaris), Persatuan Peniaga Bumiputera Wilayah Persekutuan dan Dewan Perniagaan Melayu Malaysia cawangan Kuala Lumpur akan menfailkan saman pemula dalam tempoh dua atau tiga minggu lagi.

Buat masa sekarang, keempat-empat badan tersebut termasuk Pewaris yang menganjurkan perhimpunan pro-ISA pada Sabtu lalu, sedang mengumpulkan bukti-bukti daripada pengguna berhubung demonstrasi tersebut.

pewaris saman penganjur demo PPIM akan bertindak sebagai penyelaras untuk mengumpulkan tuntutan-tuntutan daripada individu, kata Setiausaha Agungnya Datuk Dr Ma'amor Osman (dua dari kiri) .

"Kami mewakili tuntutan tersebut secara individu dan persatuan pun akan buat tuntutan. Ada dua tuntutan.

"Kita menjangkakan mungkin ribuan individu akan buat tuntutan tersebut," katanya dalam sidang media di Kuala Lumpur, yang turut dihadiri oleh tiga lagi pemimpin badan tersebut.

"Kita jangkakan daripada respons, barangkali ada sepuluh ribu yang respons, tapi kita nak tengok bukti yang mereka ada. Kalau mereka ada, saya rasa mungkin kita boleh kurangkan kepada satu ribu orang yang menuntut.

"Tetapi, saya nak cerita rasa sengsara orang ramai, akibat daripada demonstrasi. Tapi saya agak kecewa kenapa demonstrasi buat di kawasan orang Melayu.

"Saya bukan racist . Buatlah di kawasan lain, buatlah di Petaling Street, kalau berani. Kenapa buat di Masjid India, kawasan Melayu ramai di situ."

Kelmarin, tiga persatuan penjaja membuat laporan polis terhadap Gabungan Mansuhkan ISA (GMI), penganjur utama perhimpunan tersebut, dalam rancangan mereka menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong.

Persatuan Penjaja Lorong Masjid India, Persatuan Penjaja dan Pekedai Bumiputera Wilayah dan Persatuan Peniaga Bumiputera Wilayah Persekutuan (PPBWP) juga menuntut pampasan atas kerugian kira-kira RM10 juta yang dialami kira-kira 1,000 peniaga sekitar Masjid India dan Jalan Tuanku Abdul Rahman.

Kerugian yang didakwa dialami termasuklah kerosakan barang-barang, kerugian akibat penutupan kedai dan kekurangan pelanggan.

Dalam sidang media di sebuah kafe pagi ini, Dr Ma'amor menambah, empat organisasi itu sedang membuat kajian berhubung jumlah peniaga yang mengalami kerugian dan berharap tuntutan orang ramai disertai bukti.

Tambahnya, mereka akan membuat tuntutan tersebut kepada penganjur atau individu yang dikenal pasti sebagai penganjur atau pihak yang berselindung di sebalik pengajuran perhimpunan tersebut.

"Kita kena pastikan dalam tempoh ini, siapakah pengajur demonstrasi tersebut," katanya.

Diminta menjelas lanjut identiti penganjur yang dimaksudkannya, Dr Ma'amor enggan mendedahkannya sehingga saman pemula difailkan.

Beliau juga menuntut polis bertanggungjawab atas alasan gagal menghalang penganjuran demonstrasi tersebut dan berhasrat mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak berkuasa itu.

ADS