Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Menjelang pilihan raya kampus Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) tidak lama lagi, muncul kain rentang yang menyifatkan kumpulan Pro-Mahasiswa universiti tersebut sebagai penyokong Israel.

Kain rentang bertulis 'GMUKM = Pro-M = Pro-Israel, Pemfitnah, Penipu dan Pengganas' itu digantung di sebuah kolej kediaman Ungku Omar di kampus Bangi.

"Kami mengesyaki ia dinaikkan oleh kumpulan pro-Aspirasi kerana label-label seperti pemfitnah dan penipu itu pernah dilemparkan kepada kami sebelum ini," kata jurucakap Gabungan Mahasiswa UKM (GMUKM) Ammar Ismail.

NONE Pelajar tahun akhir di fakulti pendidikan itu berkata, pihaknya akan mengadukan insiden tersebut kepada pihak keselamatan dan pentadbiran UKM berhubung perkara itu petang ini.

Pada 4 Januari lalu, GMUKM menyuarakan kecurigaannya kepada pentadbiran universiti yang didakwanya "berkomplot" dengan kumpulan pelajar pro-Aspirasi - musuh tradisi yang dilihat cenderung kepada kerajaan.

Menurut sumber, GMUKM tidak dipanggil menghadiri kursus calon pilihan raya kampus bagi mendapatkan sijil layak bertanding di Melaka pada 1 Januari lalu.

Program tersebut didakwa dibatalkan selepas menerima bantahan pelajar.

Universiti tersebut dijangka mengadakan pilihan raya kampusnya antara 20 hingga 28 Januari ini. Sebanyak 33 kerusi umum dan fakulti akan dipertandingkan.

Tahun lalu, GMUKM tewas di tangan kumpulan pro-Aspirasi apabila berjaya mendapat  12 kerusi sahaja.

ADS