Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
20,000 banjiri sambutan Tahun Baru Cina k'jaan S'gor
Diterbitkan:  Feb 20, 2010 12:33 AM
Dikemaskini: Feb 21, 2010 3:50 AM

Kira-kira 20,000 orang menghadiri majlis rumah terbuka Tahun Baru Cina anjuran kerajaan negeri Selangor di Kuil FGS Dong Zen di Jenjarom malam tadi.

selangor pakatan cny open house Majlis tersebut yang bermula jam 6 petang, dihadiri oleh anggota exco kerajaan negeri, ADUN dan ahli parlimen. Turut hadir ialah ketua-ketua jabatan kerajan dan dari sektor swasta.

Selain pelbagai persembahan kebudayaan, majlis tersebut juga turut diserikan dengan tarian singa dan naga.

Dalam ucapannya, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, majlis rumah terbuka itu dapat memperkukuhkan lagi hubungan antara pelbagai kaum di negeri itu.

Sementara itu, kira-kira 20km dari situ, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak merasmikan rumah terbuka sempena Tahun Baru Cina di kampung baru Pandamaran.

bn pandanmaran cny open house 2 Tidak seperti di majlis anjuran kerajaan Selangor, hujan lebat turun di Pandamaran. Namun, menurut Bernama, kira-kira 40,000 hadir menyambut Ketibaan Najib.

Penganjuran serentak majlis sambutan tersebut BN dan Pakatan dilihat sebagai usaha untuk menarik s okongan pengundi Cina di Klang sempena sambutan Tahun Baru Cina.

Najib dalam ucapannya berkata beberapa insiden merosakkan rumah ibadat, tidak boleh dilihat sebagai satu kegagalan kepada gagasan 1Malaysia.

   

Sebaliknya, perbuatan itu yang menurutnya dilakukan oleh mereka yang bersikap keterlaluan atau ekstremis, jelas memperlihatkan keperluan gagasan berkenaan kepada seluruh rakyat Malaysia.

   

bn pandanmaran cny open house 1 "Kalau kita berada di jalan tengah, bersikap sederhana, moderate di dalam sikap dan pendirian, maka lambat laun mereka (ekstremis) tidak ada tempat di kalangan rakyat Malaysia kerana kita menyokong gagasan 1Malaysia," katanya.

Katanya, rakyat Malaysia seharusnya menjadikan insiden itu sebagai satu cabaran serta iktibar, dan semua pihak perlu bersatu dengan semangat satu rakyat dalam sebuah negara.

 

 

 

 

 
ADS