Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Walaupun berbalah pendapat mengenai Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), namun pakar ekonomi dan ahli akademik sependapat tindakan kerajaan untuk tidak meneruskan bacaan kedua pembentangan rang undang-undang GST pada sidang Parlimen kali ini akan hanya menyebabkan pelabur tidak berminat menamam modal di Malaysia.

NONE Alasan yang diberikan kerajaan ialah mereka memerlukan lebih banyak masa tetapi pada hakikatnya umum mengetahui tindakan melenggahkan GST membuktikan kegusaran kerajaan Barisan Nasional untuk melaksanakan dasar yang mungkin menimbulkan kemarahan rakyat.

Malah, sejak beberapa minggu kebelakangan ini, kerajaan juga telah menangguhkan pengumuman tarif elektrik baru, menarik balik rancangan mereka untuk menghentikan subsidi petrol dan juga pindaan kepada cukai hartanah.

Menurut ketua ekonomi, Ratings Agency Malaysia chief Yeoh Kim Leng, pelabur akan melihat penangguhan rang undang-undang GST sebagai petunjuk yang kerajaan tidak mampu membuat keputusan yang sukar.

Yeoh berkata pelabur bergantung kepada kerajaan untuk memberi arahan dan dasar yang jelas dan kerajaan yang teragak-agak tidak mampu menyuntik keyakinan kepada pelabur khususnya dalam keadaan ekonomi yang sedang pulih.

Tambahnya lagi, kerajaan harus melaksanakan pembaharuan ekonomi dalam menghadapi cabaran fiskal.

Timbalan Dekan Sains Sosial USM, P sivamurugan pandian saiful bukhari sodomy allegations penang 020708 01 Sivamurugan ( kanan ) juga bersetuju bahawa pelabur mahu pelaksanaan yang licin bagi dasar-dasar yang pratikal.

Seorang lagi pengarah di Research for Social Advancement , Richard Yeoh, pula lebih lantang.

“Jika kerajaan tidak mempunyai kapasiti untuk membuat sesuatu dasar, mereka seharusnya merujuk kepada pihak swasta untuk input lanjut,” katanya.

Menurut beliau, tindakan penangguhan kerajaan hanya mencerminkan kedangkalan pemikiran dan kurangnya penyelidikan oleh penggubal dasar berkenaan.

Timbalan ketua Sekolah Perniagaan, Universiti Monash, Jeyapalan Kasipillai, berkata tindakan kerajaan membuktikan “kurang keberanian” akibat keraguan berhubunh sokongan terhadap rang undang-undang itu.

khoo kay peng Penganalisis ekonomi, Khoo Kay Peng ( kiri ) pula berpendapat kajian sepatutnya dijalankan terlebih dahulu sebelum pengumuman itu.

Beliau berkata: “Kita perlu berfikir mengenai polisi itu terlebih dahulu sebelum mengumumkannya. Jika tidak keyakinan terhadap kerajaan terhakis. Dapatkan maklum balas, jalankan penyelidikan dan kemudian terus melaksanakanya,” katanya.

Penangguhan rang undang-undang GST menimbulkan spekulasi bahawa pilihan raya umum bakal diadakan.

[Baca berita penuh]

ADS