Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Berikut sedutan wawancara eksklusif Malaysiakini dengan Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin di pejabatnya di Bukit Damansara minggu lalu.

Khairy, antaranya mengulas panjang berhububung Pertubuhan Pribumi Perkasa yang dilihat banyak pihak sebagai mula menggantikan peranan Umno dalam mempertegaskan hak-hak istimewa orang Melayu.

khairy jamaluddin kj interview 190310 Umno mahu berhaluan tengah, tetapi yang radikal dalam Umno bergerak Melayu PERKASA. Bagaimana YB melibat fenomena ini?

Saya rasa kita perlu jelaskan kepada mereka pendekatan yang diambil kerajaan, perdana menteri, malah Umno dan Pemuda Umno. Mungkin mereka rasa proses ini, melihat kepada liberalisasi (ekonomi) dan sebagainya sebagai proses yang menghakis kedudukan Melayu. Tetapi saya rasa ini tanggapan yang salah.

Kita tak boleh kata kumpulan macam PERKASA tak boleh ada, sebab (atas semangat) kebebasan.  Ada kumpulan macam PERKASA, ada Su Qiu ada Dong Ziao, Hindraf dan sebagainya yang bangkitkan soal kaum masing-masing. Tetapi atas semangat kebebasan bersuara kita kena hormati.

Kita kena jelaskan (perbezaan) antara Umno dan gagasan Satu Malaysia dengan apa yang dibawa PERKASA. Tak apalah kalau ada orang Umno nak pergi sertai PERKASA. Tetapi akhirnya kalau perlu buat keputusan, saya harap mereka buat keputusan bahawa Satu Malaysia inilah satu gagasan yang terbaik untuk kaum Melayu.

Bagaimana YB melihat PERKASA secara keseluruhannya?

Seperti saya katakan, ia ada agenda. Agenda Ibrahim Ali untuk membela Melayu dan sebagainya. Saya hormat dia sebagai seorang pejuang yang hendak buat sesuatu. Dia orang lama dalam politik. Tetapi retorik (PERKASA ) itu saya tidak setujulah. Saya tidak bersetuju dengan retorik PERKASA bukan sahaja dari segi sama ada ianya baik untuk orang Melayu, tetapi juga kerana ia (berunsur) ofensif terhadap bukan Melayu. Ini tidak selaras dengan masyarakat yang saling menghormati, yang Malaysia perlukan.

Janganlah kita lihat pada satu perkara yang menjadi penghalang, yang goncang orang Melayu. Saya sebut dalam ucapan sebagai ketua Pemuda, ucapan sulung saya. Saya kata bukan Perkara 153 (Perlembagaan Persekutuan) yang jadikan kita istimewa, tetapi kebolehan kita. itu yang betul-betul menjadikan kita istimewa dalam erti kata sebenar.

Ada yang berhaluan kanan dalam Umno mahu parti lebih Melayu, mahu Melayu dilindungi?

Saya saya ia proses yang berterusan. Kita kena selalu mendekati untuk pastikan mereka memahami. Sesetengah daripada mereka mungkin mengikut PERKASA dan sebagainya. Mereka mungkin bereaksi dan mungkin rasa tidak selamat, tetapi kita hendak beri jaminan, sebenarnya tiada apa yang menjadi kekhuatiran pada mereka. Jangan runsing.

khairy jamaluddin kj interview 190310 Sebab apa yang kita buat (dalam Umno) ini perkara yang positif, yang tidak akan sekali menggugat orang Melayu. Sebenarnya dia lebih matlamat akhir. Saya rasa matlamat akhir Umno dan PERKASA sekarang ini lebih kurang sama, mahu orang Melayu maju. Saya rasa pembangkang pun tak akan bantah. Tetapi sikap, pendekatan itu yang berbeza.

Antara Umno dan PERKASA, lebih banyak persamaan atau lebih banyak perbezaan?

Saya tak tahu. Tetapi sebenarnya saya tak hendak samakan Umno dengan PERKASA,sebab umno parti politik, PERKASA NGO. Jadi modes operandi kita lain. Objektif kita, dari segi gerakan lain. Mungkin objektif kita untuk melihat Melayu berjaya  itu sama, tetapi objektif gerakan, modus operandi kita, keahlian kita, struktur memang lain.

Jadi saya tak suka samakan Umno dengan PERKASA, seolah-olah PERKASA itu pasukan alternatif untuk Umno.

Orang melihat Ibrahim Ali sedang membina ‘tentera Melayu’ yang besar. Dalam masa yang sangat singkat ia sekarang ada di setiap negeri. Secara perlahan-lahan PERKASA akan ambil alih peranan Umno?

Saya rasa terlalu pramatang untuk kita buat rumusan bahawa PERKASA akan ganti peranan umno. Saya rasa PERKASA tak boleh ganti peranan Umno. Umno ini parti politik yang berjuang untuk Melayu, Islam dan rakyat malaysia. Jadi kita total, PERKASA ini cuma satu NGO (bagi) mempertahankan hak orang Melayu dan sebagainya.

Dia ada mesej hendak mempertahankannya. OK, tetapi itu bukan mesej kita. Mesej kita lebih daripada itu. Mesej kita bagaimana hendak, maaf saya hendak gunakan perkataan, perkasakan orang Melayu.

Boleh kita kata saling lengkap melengkapi?

sedaq protest against penang government 050210 marching Tidak, tidak, ini bukan kata kita ada agenda rahsia dengan PERKASA! Ada yang berkata seolah-olah - ini bukan satu pembandingan yang tepat - tetapi seolah Umno adalan Sinn Féin dan PERKASA adalah IRA (Tentera Republik Ireland). Mengatakan Umno adalah wajah politik dan PERKASA ini Tentera Republik Ireland, tidak.

Perbandingannya sama ada umno ini ‘polis baik’ (good cop) dan PERKASA ini ‘polis jahat’ (bad cop) untuk bukan Melayu (juga) tidak timbul sebab kita tiada apa-apa agenda yang tersembunyi.

Bagaimana dengan penyertaan ramai ahli Umno dalam PERKASA?

Tetapi saya difahamkan, saya tidak tahulah betul atau tidak, tetapi saya difahamkan dalam PERKASA ada ahli Umno, ada ahli PAS dan ada juga ahli PKR. Jadi saya tak bolehlah buat rumusan bahawa PERKASA ini sama dengan Umno.

Saya nampak mesej PERKASA ini kalau kita tak fikir secara mendalam, ia mesej yang susah ditolak oleh orang Melayu. Orang Melayu mana hendak tolak mesej PERKASA?

NONE Ibrahim Ali datang kata, dia datang sebagai orang Melayu, sebagai NGO yang berkecuali, tidak berpolitik, ahli parlimen bebas, (berkata) saya hendak mempertahankan orang Melayu, raja-raja Melayu dan agama Islam. Siapa hendak kata tidak setuju?

Jadi ramailah yang tertarik. Tidak ada sesiapa cakap macam ini sekarang. Jadi semua orang pergi (pada PERKASA). Soalnya sekarang kita sebagai orang Umno mestilah bagi tahu orang-orang kita dan ahli Umno secara keseluruhan bahawa itu pendekatan mereka, tetapi pendekatan kita lebih daripada itu.

(Kita) Bukan sahaja hendak mempertahankan (Melayu), tetapi kita juga hendak majukan orang Melayu, perkasakan bangsa mereka. Jadi mesejnya berbeza sepenuhnya.

Memanglah banyak ahli daripada pelbagai parti sertai PERKASA, tetapi daripada Umno ini ‘taiko-taiko’ (yang sertai). Macam di Selangor misalnya ada orang macam (exco agama Umno negeri) Datuk Zainal Abidin Sakom?

Tetapi yang paling penting, taiko yang utama Datuk Seri Najib (Razak) masih lagi tidak bersama PERKASA. Saya pun tak ada (sertai). Jadi kita kena bezakan dengan pemimpin peringkat bahagian dan negeri yang mungkin terlibat dalam PERKASA dengan kepimpinan parti Umno. Kepimpinan parti Umno masih lagi dengan pendirian kita yang saya katakan tadi berbeza dengan pendirian PERKASA.

YB lihat PERKASA ini sebagai satu ancaman kepada Umno?

Tidak, saya tidak rasa ancaman kepada Umno. Kalau dikatakan PERKASA ini adalah kenderaan Umno, maka mungkin ada yang kata, Umno cakap tak serupa bikin. Cakap Satu Malaysia tetapi di belakang lepaskan PERKASA.

PERKASA bukan kenderaan Umno. Kita yakin degan perjuangan kita sendiri. Umno sudah harungan semua ini bukan baru lagi, sejak tahun 1946. Zaman itu kita tewaskan British, haluan kiri, Dr Burhanuddin Helmi, Ahmad Bustamam, haluan tengah, haluan kanan, semua haluanlah. Kita terus hidup.

ADS