Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Ahli parlimen bebas Datuk Ibrahim Ali mencadangkan Mohd Saiful Bukhari yang mendakwa dirinya diliwat oleh ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, supaya bertemu dengan ulama tersohor, Yusuf al-Qaradhawi untuk menjelaskan kes sebenar.

Katanya, perjumpa NONE an itu perlu memandangkan pembangkang telah bertindak mengedarkan rakaman yang mengadungi fatwa terhadap pertuduhan liwat yang dihadapi oleh ketua pembangkang itu.

"Ini dibuat untuk mencipta pandangan di kalangan rakyat, satu persepsi bahawa ketua pembangkang dizalimi, kononnya ini satu konspirasi kedua oleh kerajaan.

Katanya lagi beliau akan menyerahkan kandungan ucapan Yusuf al-Qaradhawi yang disalahtafsir dan diedarkan ke masjid-masjid di seluruh negara.

“Saya nak minta kementerian dalam negeri supaya menyiasat. Jika ini berterusan, sistem perundangan negara kita akan jadi bahan lawak (mockery).

NONE "Biar Saiful angkat sumpah depan Yusuf al-Qardhawi dan jelaskan perkara sebenar," katanya ketika membahaskan usul junjung kasih ucapan Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat hari ini.

Ibrahim juga mencadangkan kepada kerajaan supaya Anwar disiasat kerana telah mengambil tindakan merosakkan sistem kehakiman negara.

'Penyokong hak asasi kaum gay dan lesbian'

"Saya melihat tindakan ketua pembangkang dalam menangani kes liwat sudah benar-benar mengancam keselamatan negara.

"Oleh itu, mengambil kira pandangan yang didedahkan Bayan Baru bersabit kegagalan 16 September dan mengambil kira nama Yang di-Pertuan Agong, ketua turus tentera digunakan, saya cadangkan supaya satu suruhanjaya diraja, atau dibuat satu kertas putih, atau dibuat satu inkues, untuk mendedahkan siapa ketua pembangkang ini sebenarnya," katanya.

NONE Menurut Ibrahim, Anwar juga telah menggunakan pengaruh luar untuk meraih sokongan terhadapnya.

Jelasnya, ini dapat dilihat melalui kenyataan ahli parlimen Australia yang mendakwa perbicaraan itu merupakan ciptaan untuk membunuh karier Anwar.

Katanya, Michael Danby yang mengetuai ahli parlimen Australia itu merupakan seorang Yahudi dan penyokong Israel.

"Juga dia seorang penyokong hak asasi kaum gay dan lesbian. Beliau juga mempertikaikan Dr Mahathir mempertahankan Palestin dan mengecam Israel," kata Ibrahim.

Selain itu, Ibrahim turut menamakan beberapa lagi ahli parlimen Australia yang mengutuk pendakwaan ke atas Anwar, termasuk Bob Brown yang menurutnya merupakan wakil gay pertama di negara tersebut yang dipilih ke parlimen.

Surat bantahan ke atas perbicaraan ke atas Anwar itu ditandatangani 60 orang ahli parlimen negara tersebut.

ADS