Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Tukar guru 'rasis' tak selesaikan masalah
Diterbitkan:  Aug 28, 2010 12:14 PM
Dikemaskini: 8:33 AM

Kata-kata dan komen yang mencerca sesuatu kaum di sekolah bukan perkara baru dan perbuatan itu boleh dielakkan melalui pentadbiran secara adil, tegas dan telus, kata seorang ahli pendidikan terkenal hari ini.

nutp national union of teaching profession P Ramanathan, yang juga bekas guru dan presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP)-- kesatuan guru terbesar di negara ini -- berkata kenyataan berbaur perkauman merupakan perkara biasa bagi guru dan murid kerana ia sering diucapkan semua kumpulan etnik di negara ini.

“Lazimnya, ia merupakan suatu cara untuk melepaskan geram apabila wujud ketidakadilan dalam cara sesebuah sekolah itu ditadbir.

"Amalan dwistandard yang menyebelahi kumpulan tertentu juga menyebabkan timbulnya kenyataan dan komen sedemikian. Ada kumpulan guru dan murid dimarahi guru besar kerana menjalankan kegiatan tertentu, tatapi kumpulan lain yang melakukan kesalahan serupa pula, tidak dikenakan hukuman.

 “Perkara seperti ini menimbulkan rasa kecewa dan menyebabkan keluarnya kenyataan seperti itu, cuma bezanya ada yang berbuat demikian secara terbuka, manakala sebahagian besar hanya berbisik dalam kumpulan etnik masing-masing," katanya kepada Bernama .

Ramanathan berkata sepanjang 35 tahun menyertai profesion perguruan dan melibatkan diri secara aktif dalam kegiatan kesatuan sekerja bersama NUTP, beliau dapati kebanyakan kes seperti itu ditangani berdasarkan peraturan sekolah.

“Kami tak pernah membawanya kepada media dan sering meyelesaikannya secara baik sesama kami, tanpa menimbulkan kekecohan," katanya.

Ramanathan berkata demikian bagi mengulas kes seorang pengetua sekolah di Kulaijaya, Johor, yang didakwa mengeluarkan kenyataan berbaur perkauman terhadap murid bukan Melayu pada majlis sambutan ulang tahun kemerdekaan di SMK Tunku Abdul Rahman pada 12 Ogos.

Beliau berpendapat tindakan menukar guru yang melakukan kesalahan ke sekolah lain tidak akan menyelesaikan masalah kerana guru seperti itu mempunyai penyokong dalam kalangan kakitangan dan murid.

Ramanathan berkata berdasarkan pengalaman beliau, tindakan menukar guru berkenaan akan menimbulkan lebih banyak masalah daripada menyelesaikan masalah sedia ada.

Oleh itu, beliau menggesa kementerian berkenaan supaya sentiasa memantau pentadbir sekolah untuk memastikan mereka menangani semua urusan berkaitan murid, ibu bapa dan guru secara profesional.

Beliau juga menyeru Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) supaya turut memainkan peranan penting berhubung perkara itu.

- Bernama

ADS