Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
TV3 tarik balik iklan raya kontroversi
Diterbitkan:  Sep 6, 2010 11:01 AM
Dikemaskini: 6:08 AM

Stesen televisyen TV3 menarik balik penyiaran iklan hari raya yang dikatakan mempunyai unsur-unsur yang boleh memesong akidah umat Islam.

Penarikan balik beserta permohonan maaf itu dilaporkan diumumkan dalam rancangan berita Buletin Utama televisyen itu malam tadi.

NONE Sejak Khamis lalu, TV3 menyiarkan iklan yang menggambarkan seorang lelaki tua dan kanak-kanak menaiki beca ajaib ala kereta salju Santa Claus sehingga melintasi bulan.

Iklan tersebut juga dilapor menampilkan babak kemunculan pelita melalui bunga teratai yang dikatakan menyamai fahaman agama Buddha.

Sejak disiarkan, iklan yang dengan kos penerbitan RM200,000 dan banyak menggunakan teknik janaan pengimejan komputer (CGI) itu mendapat kritikan banyak pihak termasuk NGO dan badan pelajar.

Dalam satu kenyataan semalam, Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Teknologi Malaysia (PMIUTM) membantah iklan itu kerana menurutnya ia jelas mempromosikan konsep pluralism iaitu kesamarataan antara agama kepada masyarakat negara ini.

"PMIUTM merasakan iklan seumpama ini tidak harus dipaparkan dan merasa hairan bagaimana ia diluluskan oleh pihak-pihak berwajib," kata presidennya Mohd Khairul Abdullah Halim.

PMIUTM juga mempertikaikan adakah pihak TV3 merujuk Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) terlebih dahulu sebelum menyiarkan iklan terbabit.

"Di dalam laman web rasmi Kementerian Dalam Negeri (KDN), terdapat garis panduan penerbitan. Pada perkara 4.3 iaitu penerbitan iklan di bahagian 4.3.9 ada menyatakan bahawa larangan untuk menerbitkan iklan yang menyentuh sensitiviti keagamaan, mempersendakan kebudayaan atau pegangan hidup pelbagai kaum dan mengancam nilai-nilai murni serta norma kehidupan masyarakat Malaysia.

"Merujuk kepada garispanduan penerbitan dari KDN, iklan hari raya Aidilfitri terbabit jelas telah menyentuh sensitiviti umat Islam.

"PMIUTM mengharapkan sesetengah pihak tidak terlalu taksub dengan konsep 1 Malaysia sehingga sanggup mengadaikan maruah agama demi memenuhi tuntutan 1 Malaysia," tegas Mohd Khairul, sambil menasihatkan supaya "berpada-padalah dalam menyatakan sokongan sekalipun".

PMIUTM juga, tegasnya lagi, berpendapat bahawa semua pihak tidak hanya perlu serius memainkan isu bukan Islam yang memasuki masjid sahaja, tetapi juga memberi fokus kepada isu sebenar penghinaan terhadap Islam.

Mohd Khairul berkata sekiranya ahli keluarga dibenarkan menontonnya, ia dibimbangi disalah tafsirkan dan merosakkan akidah mereka sendiri.

ADS