Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

DAP mendakwa bahawa Umno telah menyalahgunakan Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan untuk keuntungan kroninya,  dan mendawa tindakan itu melanggar Perkara 8 perlembagaan.

Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham (kiri) berkata Perkara 153 menetapkan bahawa Yang di-Pertuan Agong melindungi peruntukan kepada orang Melayu dan pribumi Sabah dan Sarawak dalam institusi pendidikan dan perkhidmatan awal, untuk biasiswa, dan pemberian permit.

Bagaimanapun, dakwanya, Umno telah memperluaskan skop kedudukan istimewa itu, merangkumi hak-hak lain termasuk perumahan dan kedai untuk dijual dengan diskaun, dan mewujudkan ekuiti korporat, iaitu sekurang-kurangnya 30 peratus daripada keseluruhan sistem.

Ngeh yang juga ahli parlimen Bruas dan ADUN Sitiawan berkata, tindakan itu bertentangan dengan apa yang telah ditentukan mengikut Perkara 153 dan melanggar Pasal 8 perlembagaan persekutuan, yang menyatakan bahawa semua rakyat Malaysia adalah sama di segi undang-undang.

Bagaimanapun, tegasnya, majoriti orang Melayu dan pribumi Sabah dan Sarawak tidak mendapat manfaat daripada perluasan kontrak sosial tersebut.

Beliau turut menasihati Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) supaya tidak bertindak keterlaluan, mengambil kesempatan daripada isu tersebut untuk kepentingan politiknya.

Beliau juga meminta Umno menyedari realiti tersebut dan membantu orang Melayu yang miskin dan kaum pribumi di Malaysia Timur, meningkatkan status ekonomi dan kehidupan mereka.

Ngeh menegaskan demikian dalam ceramahnya anjuran DAP cawangan Aulong di Taiping pada malam Jumaat lalu, yang dihadiri oleh kira-kira 2,000 penyokong.

[Baca berita penuh]

ADS