Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Najib: Pemimpin mesti keluar cara terhormat
Diterbitkan:  Oct 1, 2010 3:59 PM
Dikemaskini: 10:14 AM

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menghormati keputusan Datuk Seri S Samy Vellu untuk meletak jawatan sebagai Presiden MIC pada Januari tahun depan.

Samy Vellu, 74, adalah pemimpin paling lama memegang jawatan itu apabila menerajui parti itu selama hampir 32 tahun.

NONE "Saya hormati keputusan Datuk Seri Samy kerana saya berpendapat setiap orang sedar sebagai ahli politik akan tiba masanya apabila kita perlu meninggalkan pentas itu," katanya kepada pemberita ketika diminta megulas keputusan Samy Vellu.

"Tapi adalah penting apabila kita meninggalkan pentas itu, pertama-tama kita tinggalkan, satu legasi, dan keduanya kita tinggalkan sebuah parti yang kuat dan ia perlu menjadi semangat bagi setiap orang."

“Ia bukan sahaja terpakai kepada Datuk Seri Samy tapi terpakai kepada kita semua bahawa pada satu hari nanti kita juga perlu meninggalkan pentas itu, tapi kita perlu keluar secara terhormat,” kata Najib.

    

Beliau ditemui selepas melawat pameran pertandingan reka bentuk sebuah hospital kerajaan di Kementerian Kewangan di Putrajaya.

samy vellu mic "Dan pada masa yang sama apa yang paling penting adalah bagi kita meninggalkan rekod perkhidmatan yang baik dan sudah pasti ada seseorang atau pengganti kita yang mampu meneruskan misi atau perjuangan itu.”

Beliau berkata meninggalkan pentas itu secara tiba-tiba juga tidak baik "kerana pada ketika itu parti akan berada dalam keadaan berubah-ubah."

“Anda mesti pastikan ada kesinambungan dalam kepimpinan. Ia tidak mengira apakah tempoh masa dan tidak ada apa yang dikatakan tempoh masa tetap tapi apa yang penting ialah kita tahu bila masa yang sesuai untuk berundur dan pada masa yang sama menyediakan barisan pengganti.”

Ketika ditanya sama ada beliau sedar mengenai pengumuman itu, Najib yang juga Pengerusi Barisan Nasional berkata, "beliau telah menjangka mengenai pengumuman Samy itu."

    

mic election 120909 najib samy “Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada beliau. Kita sepatutnya tidak lupa bahawa sejak bertahun-tahun, beliau telah menyumbang kepada MIC dan begitu juga kepada kerajaan," kata Najib.

Semasa mengumumkan keputusan itu semalam, Samy Vellu, yang dilahirkan di Kluang, berkata timbalan dan bekas setiausaha akhbarnya Senator Datuk G Palanivel akan menggantikan beliau.

Samy Vellu mengambil alih kepimpinan parti itu sebagai timbalan presiden pada 13 Sept 1979 berikutan kematian kematian Tan Sri V Manickavasagam.

-Bernama

ADS