Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Tengku Fakhry kecewa gelaran ditarik balik
Diterbitkan:  Oct 2, 2010 8:50 AM
Dikemaskini: 12:54 AM

Tengku Muhammad Fakhry Petra mendakwa kekandanya tidak mempunyai kuasa untuk melucutkan gelaran Temenggong dan semua anugerah yang diberikan kepadanya sebelum ini kerana berpendapat ayahandanya, Tuanku Ismail Petra masih sebagai Sultan Kelantan.

Pemasyhuran kekandanya, Tengku Muhammad Faris Petra sebagai Sultan Kelantan dilakukan oleh Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di Istana Balai Besar pada 13 September lepas.

tengku fakhry manohara odelia pinot 260609 Bulan lepas, Tuanku Ismail memfailkan petisyen di pejabat Pendaftar Mahkamah Persekutuan di Putrajaya bagi mendapatkan pengisytiharan mahkamah berkenaan bahawa pemasyhuran anakanda sulung baginda itu tidak mengikut perlembagaan.

Dalam satu kenyataan semalam,  Tengku Muhammad Fakhry berkata beliau kecewa dengan tindakan Sultan Kelantan Sultan Muhammad ke-V melucutkan gelaran Temenggong dan semua anugerah yang diberikan kepadanya sebelum ini.

    

Katanya beliau menerima nota daripada Setiausaha Kerajaan Datuk Mohd Aiseri Alias semalam yang memaklumkan mengenai keputusan Sultan Kelantan itu.

    

"Saya kecewa tetapi tidak terkejut kerana baginda dilihat sebagai wajar untuk mengambil tindakan itu," katanya.

Sultan Muhammad ke-V turut menarik balik Darjah Kerabat Yang Dihormati (DK) (Al-Yunusi) serta Tauliah Pelantikan Ahli Yang Pertama (Seri Paduka) Bagi Darjah Kebesaran Mahkota Kelantan Yang Amat Mulia (SPMK) (Al-Muhammadi) yang sebelum ini dianugerahkan kepada adinda ketiga baginda itu.

- Bernama

ADS