Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Siva: Bantuan guaman selaras perjuangan Pakatan
Diterbitkan:  Feb 9, 2011 1:09 PM
Dikemaskini: 5:16 AM

Sokongan dan bantuan  kewangan kerajaan negeri Selangor kepada ADUN Sri Muda, Shuhaimi Shafiei tepat dan selaras dengan prinsip keadilan dan demokrasi yang dijulang Pakatan Rakyat, kata ahli parlimen Subang R Sivarasa.

Menurutnya, Suhaimi kini menghadapi tuduhan bermotif politik dan undang-undang zalim oleh kerajaan BN dan menjadi kewajipan bagi kerajaan negeri Selangor membantunya.

NONE "Sebab paling jelas kerajaan Selangor membantu Shuhaimi ialah kerana beliau menghadapi tuduhan bermotif politik di bawah undang-undang 'drakonian' yang digubal pada zaman kolonial bagi menghalang kebebasan bersuara.

“Dalam hal itu sahaja, Pakatan Rakyat Selangor, sebagai kerajaan yang menyokong demokrasi penuh, berkewajipan menyokong dan mempertahankan beliau," kata Sivarasa ( kiri ) dalam satu kenyataan media hari ini.

Beliau juga memberi contoh betapa sebelum ini, kerajaan Selangor pernah membantu mereka yang ditahan di bawah undang-undang zalim BN seperti ketika Protes Harga Air Selangor pada Disember lalu.

Sivarasa mengulas kenyataan media ketua pemuda Gerakan, Tan Keng Liang dan pengerusi NGO pro-Umno - Gerakan Anti Penyelewengan Selangor (Gaps) Hamidzun Khairudin yang mendakwa bantuan membiayai kos guaman Shuhaimi sebagai membazir dan melambangkan korupsi.

NONE Shuhaimi dituduh mengikut Akta Hasutan 1948 kerana penulisan di blognya didakwa biadap dan menderhaka kepada Sultan Selangor oleh Umno dan beberapa NGO pro-BN.

Sivarasa berkata Tan dan Hamidzun sebenarnya 'kurang' memahami tugas dan tanggungjawab kerajaan bagi memastikan setiap yang dituduh mendapat keadilan.

"Dalam bahasa mudah, kerajaan Pakatan Rakyat Selangor menepati prinsip mereka dengan memberi bantuan ini dan selaras dengan prinsip menentang penahanan berunsur politik  menggunakan undang-undang zalim dan menindas ini," katanya.

NONE Sivarasa juga mencadangkan sistem bantuan guaman di Malaysia perlu dirombak kerana ia telah jauh ketinggalan zaman dan perlu dijadikan lebih efektif.

“Negara lain seperti Australia, United Kingdom dan Kanada membelanjakan berbilion ringgit tahunan bagi membawa sistem bantuan guaman yang efektif dan memastikan rakyat mereka mendapat pembelaan yang bersesuaian.

"Sampai masa kerajaan pusat BN menyedari peruntukan tahunan RM25 juta untuk membiayai sistem bantuan guaman kita perlu dibesarkan. Kita sepatutnya membelanjakan lebih per kapita untuk membiayai sistem yang benar-benar efektif bagi mereka yang ditahan dan direman di lokap polis," katanya.

ADS