Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Pengarah strategik PKR Rafizi Ramli berkata parti itu mengalu-alukan kerjasama dengan Pergerakan Masyarakat Sivil Malaysia (MCLM) pada pilihan raya akan datang.

Namun, beliau menegaskan bahawa calon MCLM itu perlu dimasukkan dalam kumpulan calon PKR, sekiranya ingin bertanding atas tiket parti berkenaan.

NONE

Bagi tujuan itu, calon berkenaan mestilah menjadi anggota PKR, tegas Rafizi (berbaju putih) pada satu sidang media hari ini.

"Tapi sebagai parti politik dan juga sebagai usaha kita untuk pastikan perkara-perkara yang kita dituduh lemah dahulu, mana-mana calon tak kisahlah daripada MCLM, dia perlu masuk kepada dasar kita dan perjuangan kita.

"Kalau ada calon yang betul-betul layak, dia boleh masuk kumpulan calon kita untuk dipertimbangkan," tegasnya dalam satu sidang media di ibu pejabat parti itu hari ini.

Katanya, langkah itu bagi mengelakkan calon berkenaan menukar sokongan setelah memenangi pilihan raya seperti yang berlaku ke atas sembilan orang wakil rakyatnya sebelum ini.

Tambahnya, kerjasama itu tidak boleh dilakukan semata-mata demi mencapai tujuan sama.

"Kita memang tegas, kalau ada calon yang berkaliber, memang kena masuk parti, lalui prosesnya. Kalalu betul-betul layak dan berkaliber seperti diumumkan saya pasti mereka akan mendapat tempat.

"Tapi kita tidak boleh lalui pengalaman sama seperti ada orang kata 'saya hendak bertanding atas tiket PKR, tapi saya mahu bekerja berdasarkan nurani saya sendiri'.

"Bekerja berdasarkan nurani inilah, bila nurani itu dipengaruhi oleh RM3 (juta atau) RM4 juta, nurani dia jadi lain," katanya Rafizi lagi dalam satu sidang media di ibu pejabat parti itu hari ini.

Katanya lagi, masalah itulah yang dihadapi PKR seperti ini.

Beliau menyebut contoh ahli parlimen Kulim Bandar Baharu Zulkiflee Noordin yang menjadi wakil rakyat bebas setelah dipecat daripada parti itu pada Mac tahun lalu.

"Kononnya dia menimbulkan isu berdasarkan nuraninya. Sedangkan (jika) mengikut peraturan parti, ianya sangat sukar (untuk timbulkan isu).

"Kita melalui pengalaman yang menyakitkan dalam isu ini. Jadi kalau semata-mata untuk lalui pengalaman sama, saya rasa tidak pintar dan tak adil untuk parti dan juga Pakatan Rakyat," katanya lagi.

ADS