Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
CFM: PM bagi kebenaran Injil dalam bahasa Melayu
Diterbitkan:  Mar 10, 2011 6:35 PM
Dikemaskini: 10:42 AM

Persekutuan Kristian Malaysia (CFM) mendakwa janji-janji Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bahawa tiada pengharaman kitab Injil dalam bahasa Melayu, telah tidak dipatuhi oleh pihak berkuasa.

CFM, yang merupakan badan gabungan bagi semua kumpulan Kristian di negara ini berkata, Najib pada perjumpaan tahun lalu berkata kitab-kitab berkenaan akan dibenar diagihkan secara bebas sekurang-kurangnya di Sabah dan Sarawak.

Menurut pengerusi CFM, Bishop Ng Moon Hing, perkara itu disampaikan kepada pemimpin CFM oleh beberapa menteri kabinet dan pembantu mereka pada Disember 2009.

Katanya, Najib juga telah dimaklumkan berhubung rampasan 5,000 lagi kitab suci penganut Kristian tahun lalu.

“Apabila diberitahu bahawa 5,000 lagi kitab Injil dirampas pada satu jamuan teh ketika sambutan Krismas yang lalu, (perdana menteri) melahirkan rasa terkejut kerana arahan tidak lagi menahan kitab yang dirampas di Pelabuhan Klang belum dilaksanakan.

“Namun, tidak ada apa-apa yang dilakukan oleh pihak berkuasa bagi memastikan kitab itu tidak ditahan,” kata Ng.

Menurut beliau, setakat ini, 30,000 salinan kitab itu masih ditahan di Pelabuhan Klang dan Pelabuhan Kuching. Injil dalam bahasa Melayu itu dikenali sebagai Perjanjian Baru, Mazmur dan Amsal.

[Baca berita penuh]

ADS