Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Hasil bumi S'wak bukan milik elit pemerintah, kata Anwar
Diterbitkan:  Mar 31, 2011 1:15 PM
Dikemaskini: 5:22 AM

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata misi utama beliau berkempen sepanjang pilihan raya negeri Sarawak pada 16 April ini adalah untuk membuka minda masyarakat dan  seterusnya membebaskan mereka daripada cengkaman penindasan BN, lapor TV Selangor .

Dakwanya, sudah sekian lama rakyat Sarawak hidup dalam kesengsaraan dan melihat kepimpinan ketua menteri, Tan Sri Taib Mahmud bergelumang dengan rasuah dan salah guna kuasa sehingga kekayaan negeri dipunggah sesama kroni.

anwar selangor anti fitnah talk personnel "Negeri ini negeri kita, tanah ini tanah kita, balak negeri ini balak rakyat kita, minyak dan gas negeri ini, minyak dan gas rakyat kita, bukan hak dua tiga kerat pemimpin di atas,"kata Anwar ketika merasmikan bilik gerakan N7 di Samariang, malam semalam.

Anwar yang juga ketua umum PKR berkata setelah 48 tahun di bawah pentadbiran BN, rakyat Sarawak harus bangkit untuk mengambil hak mereka kembali.

Justeru, beliau menyifatkan pilihan raya peringkat negeri ke-10 di Sarawak ini adalah pertembungan antara rakyat yang ditindas dan golongan penguasa yang zalim.

"Rakyat kalau jadi hamba kita kalah, kalau tak pernah (jadi) hamba (kita) tak pernah menang,tapi kalau rakyat itu merdeka, ada jiwa yang merdeka, anak muda yang berfikir, anak muda yang rasa bebas maka kita boleh bawa perubahan,"kata Anwar.

Beliau juga turut mengkritik pentadbiran BN yang tidak mampu memberi hak kepada rakyat sebagaimana yang dijamin di bawah Perlembagaan Persekutuan walaupun negara sudah mencapai kemerdekaan separuh abad lamanya.

azlan "Bagi ruang rakyat fikir, kita dah 50 tahun merdeka jaganlah perbodohkan rakyat takkan lah tak boleh fikir,tak boleh bincang, apa yang kerajaan BN kata hukumnya adalah benar berlaka, ‘politik kita,politik pembangunan’ ya, betul tahniah, pembangunan untuk siapa?"soal Anwar.

Oleh itu katanya, untuk merealisasikan politik untuk membangunkan negara, beliau menyeru pengundi menjadi golongan cerdik dan berfikir untuk membuat keputusan terbaik demi masa depan mereka.

"Mana ada manusia sokong rasuah, ambil tanah kita (tapi kita masih) sokong, itu bodoh namanya sebab dapat RM400 masa pilihan raya. Ini apa? Mana fikiran kita?" kata Anwar mengingatkan rakyat Sarawak akan kezaliman yang dilakukan regim BN selama ini. 

ADS