Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Lamanweb Mkini pulih tetapi serangan berterusan
Diterbitkan:  Apr 14, 2011 8:47 PM
Dikemaskini: Apr 15, 2011 1:54 AM

Lamanweb M alaysiakini telah pulih walaupun serangan penafian perkhidmatan masih berterusan, apabila server barunya mampu menangani serangan tersebut buat masa ini.

Bagaimanapun, Malaysiakini akan terus menggunakan Wordpress dan Google sebagai platform alternatif sekiranya ianya terjejas lagi menjelang pilihan raya negeri Sarawak Sabtu ini.

Serangan itu yang bermula pada hari Selasa melumpuhkan 24 server infrastruktur Malaysiakini di pusat data TM dan Jaring. Serangan itu telah juga turut menjejaskan server baru Malaysiakini di Amerika Syarikat dan di tempat lain.

Ekoran trafik yang tinggi, Malaysiakini menggunakan 'lean mode' dengan halaman asas dan muka depan tanpa grafik.

Sementara itu, CEO Malaysiakini , Premesh Chandran berkata pihaknya menerima banyak panggilan telefon dan emel yang menyatakan sokongan mereka.

Pembaca juga, katanya, telah bermurah hati untuk membuat sumbangan kepada Malaysiakini dan "kami mengucapkan terima kasih di atas sokongan mereka".

Dalam beberapa hari akan datang, Malaysiakini akan menggunakan lebih banyak server untuk menampung peningkatan trafik.

"Kami menjangka lebih satu juta orang akan mengikuti keputusan pilihan raya negeri Sarawak Sabtu ini. Kami sedang membuat persedian untuk menampung peningkatan trafik," kata Premesh.

Katanya, beberapa perkhidmatan Malaysiakini masih belum dapat diakses seperti seksyen komen.

"Kami mohon maaf kepada semua pelanggan kami kerana tidak dapat menyuarakan pendapat mereka dalam Malaysiakini melalui seksyen komen. Sebagai langkah sementara, kami membolehkan peminat facebook kami untuk memasukkan komen mereka."

[Baca berita penuh]

ADS